Education of Children Perspective Hadith
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.21276Abstract
This study aims to discuss educating children from the hadith perspective. This research is a qualitative type that applies literature study using a thematic study approach. The results and discussion of this study include methods that can be used in educating children from a hadith perspective. This study concludes that the method of educating children is very important to apply, especially with today's conditions. The application of methods in the educational process must really be considered, so that it can affect effectively every child's development. So that children can grow and develop properly. The existence of the right method applied in educating children can make it the foundation to support their success in the future.References
Abdullah, M. Y. (2007). Studi Akhlak dalam Perspektif al-Qur’an. Sinar Grafika Offset.
Adi, L. (2022). Pendidikan keluarga dalam perpekstif islam. Jurnal Pendidikan Ar-Rashid, 7(1), 1–9.
Aly, H. N., & S, M. (2003). Watak Pendidikan Islam. Firiska Agung Insani.
Atmojo, A. M., Sakina, R. L., & Wantini, W. (2022). Permasalahan Pola Asuh dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1965–1975. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1721
Baroroh, U. (2018). Konsep Reward Dan Punishment Menurut Irawati Istadi (Kajian Dalam Perspektif Pendidikan Islam). Jurnal Penelitian Agama, 19(2), 48–64. https://doi.org/10.24090/jpa.v19i2.2018.pp48-64
Baz, S. A. A. A. bin. (2002). Terjemah Syarah Fathul Bari Jilid 14.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.
Firdaus, F. (2020). Esensi Reward dan Punishment dalam Diskursus Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 19–29. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4882
Fithri, R. (2021). Model Pendidikan Anak dalam Perspektif Islam. 3(2), 6.
Fuad, I. (2016). Menjaga Kesehatan Mental Perspektif Al-Qur’an dan Hadits. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 1(1), 31–50. https://doi.org/10.33367/psi.v1i1.245
Haromaini, A. (2019). Mengajar Dengan Kasih Sayang. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(2), 71–81. https://doi.org/10.31000/rf.v15i2.1806
Hendayani, M. (2019). Problematika Pengembangan Karakter Peserta Didik di Era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 183. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.368
Herawati, & Kamisah. (2019). Mendidik Anak Ala Rasulullah ( Propethic Parenting ) Educate Children with Rasulullah Method ( Propethic Parenting ). Journal of Education Science (JES), 5(1), 33–42.
Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Pendidikan Dalam Perspektif Islam Dan Peranannya Dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 218. https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3397
Maryani. (2018). Pengajaran Anak Dalam Perspektif Hadits (Implementasi Rasulullah dalam Mendidik Anak). Jurnal Literasiologi, 1(1), 17. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v1i1.9
Mursi, S. M. S. (2006). Seni Mendidik Anak. Pusaka Al-Kautsar.
Muzakki, J. A. (2016). Model Pemberian Hukuman Dalam Pendidikan Islam. Awlady Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1–12.
Nurhadi, & Murti, R. A. (2018). Hak Azasi Manusia Anak Dalam Perspektif Hukum Islam. Mimbar Yustitia, 3(2252), 58–66.
Pratiwi, Y. S. R., & Tamami. (2021). The Effectiveness of Moral Development in Early Childhood According to Hadith Efektivitas Pembinaan Akhlak pada Anak Usia Dini Menurut Hadis. Gunung Djati Conference Series, 4, 409–422.
Putri, R. W. (2018). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Akhlak pada Usia Dini di PAUD Al-Ikhlas Madiun Rengas Lampung. In Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung. http://repository.iainbengkulu.ac.id/3087/1/SKRIPSI ERICK EXTRADA.pdf
Rahman, M. H. (2019). Metode Mendidik Akhlak Anak Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 1(2), 30. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i2.5459
Rahmatullah, A. S. (2014). Konsepsi Pendidikan Kasih Sayang dan Kontribusinya Terhadap Bangunan Psikologi Pendidikan Islam. LITERASI, VI(1), 29–52.
Siregar, M. N. (2017). Hadis-Hadis Pendidikan.
Sobon, K., Mangundap, J. M., & Walewangko, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Mapanget Kota Manado. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 3(2), 97–106. https://doi.org/10.36379/autentik.v3i2.38
Sujiono, Y. N. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. 96–100. https://news.ddtc.co.id/strategi-pendidikan-pajak-untuk-anak-usia-dini-11555
Suwaid, M. N. A. H. (2010). Prophetic Parenting; Cara Nabi Saw Mendidik Anak. Pro-U Media.
Taubah, M. (2015). Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. JUrnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 109–136. http://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/41
Tukinem, & Waharjani. (2020). Mendidik anak dalam perspektif Islam (Kajian syarah Riyadhu-sh-Shalihin). Journal of Islamic Education and Innovation, 1(2), 39. https://doi.org/10.26555/jiei.v1i2.904
Ulfiyati, U. (2017). Peran Keluarga sebagai Pembentuk Karakter Anak (Telaah Hadis Fitrah Manusia).
Ulwan, A. N. (2013). Tarbiyatul Aulad Fil Islam, Terj. Emiel Ahmad, Pendidikan Anak dalam Islam. Khatulistiwa Press.
Uyuni, Y. R. (2019). Konsep Pola Asuh Orang Tua Dalam Perspektif Islam Terhadap Tumbuh Kembang Anak Dalam Keluarga. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia DiniJurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 53–64. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/1964
Yuliarti, L. (2021). Konsep Reward dan Punishment dalam Mendidik Anak Di Lingkungan Keluarga Menurut Perspektif Pendidikan Islam. 3(2), 6. http://etheses.iainponorogo.ac.id/15310/
Z. Muhibbin, W. dkk. (2009). Pendidikan Agama Islam untuk Perguruan Tinggi. Grasindo. https://books.google.co.id/books?id=2K-vp4lYPpAC&printsec=frontcover&hl=id#v=onepage&q&f=false
Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak pada Anak. 12(April), 241–264.
Zubaedah, S. (2016). Pendidikan Anak dengan Rahmat dan Kasih Sayang. 1(December), 57–64. Pendidikan Anak dengan Rahmat dan Kasih Sayang
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).