Education of Children Perspective Hadith


Yulia Sukma Rahma Pratiwi(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to discuss educating children from the hadith perspective. This research is a qualitative type that applies literature study using a thematic study approach. The results and discussion of this study include methods that can be used in educating children from a hadith perspective. This study concludes that the method of educating children is very important to apply, especially with today's conditions. The application of methods in the educational process must really be considered, so that it can affect effectively every child's development. So that children can grow and develop properly. The existence of the right method applied in educating children can make it the foundation to support their success in the future.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Y. (2007). Studi Akhlak dalam Perspektif al-Qur’an. Sinar Grafika Offset.

Adi, L. (2022). Pendidikan keluarga dalam perpekstif islam. Jurnal Pendidikan Ar-Rashid, 7(1), 1–9.

Aly, H. N., & S, M. (2003). Watak Pendidikan Islam. Firiska Agung Insani.

Atmojo, A. M., Sakina, R. L., & Wantini, W. (2022). Permasalahan Pola Asuh dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1965–1975. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1721

Baroroh, U. (2018). Konsep Reward Dan Punishment Menurut Irawati Istadi (Kajian Dalam Perspektif Pendidikan Islam). Jurnal Penelitian Agama, 19(2), 48–64. https://doi.org/10.24090/jpa.v19i2.2018.pp48-64

Baz, S. A. A. A. bin. (2002). Terjemah Syarah Fathul Bari Jilid 14.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.

Firdaus, F. (2020). Esensi Reward dan Punishment dalam Diskursus Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 19–29. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4882

Fithri, R. (2021). Model Pendidikan Anak dalam Perspektif Islam. 3(2), 6.

Fuad, I. (2016). Menjaga Kesehatan Mental Perspektif Al-Qur’an dan Hadits. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 1(1), 31–50. https://doi.org/10.33367/psi.v1i1.245

Haromaini, A. (2019). Mengajar Dengan Kasih Sayang. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(2), 71–81. https://doi.org/10.31000/rf.v15i2.1806

Hendayani, M. (2019). Problematika Pengembangan Karakter Peserta Didik di Era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 183. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.368

Herawati, & Kamisah. (2019). Mendidik Anak Ala Rasulullah ( Propethic Parenting ) Educate Children with Rasulullah Method ( Propethic Parenting ). Journal of Education Science (JES), 5(1), 33–42.

Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Pendidikan Dalam Perspektif Islam Dan Peranannya Dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 218. https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3397

Maryani. (2018). Pengajaran Anak Dalam Perspektif Hadits (Implementasi Rasulullah dalam Mendidik Anak). Jurnal Literasiologi, 1(1), 17. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v1i1.9

Mursi, S. M. S. (2006). Seni Mendidik Anak. Pusaka Al-Kautsar.

Muzakki, J. A. (2016). Model Pemberian Hukuman Dalam Pendidikan Islam. Awlady Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1–12.

Nurhadi, & Murti, R. A. (2018). Hak Azasi Manusia Anak Dalam Perspektif Hukum Islam. Mimbar Yustitia, 3(2252), 58–66.

Pratiwi, Y. S. R., & Tamami. (2021). The Effectiveness of Moral Development in Early Childhood According to Hadith Efektivitas Pembinaan Akhlak pada Anak Usia Dini Menurut Hadis. Gunung Djati Conference Series, 4, 409–422.

Putri, R. W. (2018). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Akhlak pada Usia Dini di PAUD Al-Ikhlas Madiun Rengas Lampung. In Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung. http://repository.iainbengkulu.ac.id/3087/1/SKRIPSI ERICK EXTRADA.pdf

Rahman, M. H. (2019). Metode Mendidik Akhlak Anak Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 1(2), 30. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i2.5459

Rahmatullah, A. S. (2014). Konsepsi Pendidikan Kasih Sayang dan Kontribusinya Terhadap Bangunan Psikologi Pendidikan Islam. LITERASI, VI(1), 29–52.

Siregar, M. N. (2017). Hadis-Hadis Pendidikan.

Sobon, K., Mangundap, J. M., & Walewangko, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Mapanget Kota Manado. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 3(2), 97–106. https://doi.org/10.36379/autentik.v3i2.38

Sujiono, Y. N. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. 96–100. https://news.ddtc.co.id/strategi-pendidikan-pajak-untuk-anak-usia-dini-11555

Suwaid, M. N. A. H. (2010). Prophetic Parenting; Cara Nabi Saw Mendidik Anak. Pro-U Media.

Taubah, M. (2015). Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. JUrnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 109–136. http://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/41

Tukinem, & Waharjani. (2020). Mendidik anak dalam perspektif Islam (Kajian syarah Riyadhu-sh-Shalihin). Journal of Islamic Education and Innovation, 1(2), 39. https://doi.org/10.26555/jiei.v1i2.904

Ulfiyati, U. (2017). Peran Keluarga sebagai Pembentuk Karakter Anak (Telaah Hadis Fitrah Manusia).

Ulwan, A. N. (2013). Tarbiyatul Aulad Fil Islam, Terj. Emiel Ahmad, Pendidikan Anak dalam Islam. Khatulistiwa Press.

Uyuni, Y. R. (2019). Konsep Pola Asuh Orang Tua Dalam Perspektif Islam Terhadap Tumbuh Kembang Anak Dalam Keluarga. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia DiniJurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 53–64. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/1964

Yuliarti, L. (2021). Konsep Reward dan Punishment dalam Mendidik Anak Di Lingkungan Keluarga Menurut Perspektif Pendidikan Islam. 3(2), 6. http://etheses.iainponorogo.ac.id/15310/

Z. Muhibbin, W. dkk. (2009). Pendidikan Agama Islam untuk Perguruan Tinggi. Grasindo. https://books.google.co.id/books?id=2K-vp4lYPpAC&printsec=frontcover&hl=id#v=onepage&q&f=false

Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak pada Anak. 12(April), 241–264.

Zubaedah, S. (2016). Pendidikan Anak dengan Rahmat dan Kasih Sayang. 1(December), 57–64. Pendidikan Anak dengan Rahmat dan Kasih Sayang




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.21276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Yulia Sukma Rahma Pratiwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id