Implementation of multicultural education in Islamic education management in As-Salam Bandung High School


Dedi Junaedi(1*), Fathuloh Fathuloh(2), Elly Zumailah(3), Titin Sa’diah(4), Sahliah Sahliah(5), Mahmud Mahmud(6)

(1) IKIP Siliwangi, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(4) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(5) IKIP Siliwangi, Indonesia
(6) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Indonesia is a country that has diversity, culture, ethnicity, language and religion, the impact of differences in society often causes problems and hostility and even bloodshed due to heterogeneous understanding. In fact, if differences are combined well, it will produce diversity and awareness that this is all a gift from God which has given the potential to become a pluralistic society in terms of cultural dimensions which will bring a more mature civilization towards a just, harmonious, advanced and prosperous nation. The aim of this research is to implement multicultural education at As-Salam High School in Islamic education management education. The method used is a qualitative method with a library study approach which is then analyzed. The results of this research, Multicultural Education is a concept that must be implemented in everyday life, especially applied in schools so that students have a paradigm/mainsentor a mindset of accepting differences and mutual respect, tolerance, diversity, equality of rights and obligations with the Pancasila philosophy with a Tunggal Ika diversity frame, even though we are different, we are one Indonesian unit. Differences due to the essence of life, everything does not have to be the same, but how can these differences bring a positive appearance towards happiness and prosperity. Instead, differences become classic problems that create complications based on race, religion and ethnicity which create disharmony. The conclusion is that pluralism cannot be eliminated, but how humans respond to differences in terms of ethnicity, culture, ethnicity and religion so that they can be implemented in the management of Islamic education is seen from the multicultural urgency at SMA As-Salam Bandung.

 

Indonesia merupakan sebuah negara yang mempunyai keragaman, budaya, suku, etnik, bahasa dan agama, dampak dari perbedaan dimasyarat sering terjadi menimbulkan permasalahan dan permusuhan bahkan petumpahan dara akibat heterogen pemahanan. padahal apabila perbedaan dikelola dengan baik  akan menghasilkan keragaman dan kesadara bahwa ini  semua merupakan anugerah Tuhan yang telah memberikan potensi untuk manjadi masyarakat majemuk dari segi dimensi kultular yang membawa peradaban yang lebih dewasa menuju bangsa yang adil, harmonis, maju dan  makmur. Tujuan Penelitian ini untuk mengimplementasikan pendidikan multikultural di SMA As-Salam dalam pendidikan manajemen pendidikan Islam. Metode yang digunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi perpusakaan yang selanjutnya dianalisis. Hasil dari penelitian ini, Pendidikan Multikutural sebuah konsep yang harus diimplementasikan dalam kehidupan sehari-hari, khususnya diterapkan disekolah-sekolah agar siswa paradigma/ mainsent atau pola berpikir  menerima perbedaan dan saling menghormati, toleransi, kebergaman, persaman hak dan kewajiban berfalsafah pancasila dengan bingkai bineka Tunggal Ika meskipun berbeda-beda tetapi kita satu kesatuan Indonesia.  Perbedaan karena hakikatnya hidup segala sesuatu tidak harus sama tetapi bagaimana perbedaan ini dapat membawa nampak yang positif menuju kebahagian dan kemakmuran. Alih-alih perbedaan dijadiakan permasalahan yang klasik yang membuat komplik yang dilatarbelakangi suku, agama dan etnik yang membuat tidak harmonis. Simpulan bahwa kemajemukan tidak bisa dihilangkan tetapi bagaimana cara manusia menyikapi perbedaan dari segi suku, budaya, etnik dan agama agar dapat diimplementasikan dalam manajemen pendidikan Islam dilihat dari urgensi multikultural di SMA As-Salam Bandung.


Keywords


As-Salam High School; Islamic Education Management; Multicultural; Urgency

Full Text:

PDF

References


Afista, Y., Hawari, R., & Sumbulah, U. (2021). Pendidikan Multikultural dalam Transformasi Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 128-147. https://doi.org/10.32478/necyrj95

Amin, M. (2018). Pendidikan Multikultural. PILAR, 9(1), 24-34. Retrieved from https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/5020

Arikunto. 2004. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Edisi. Kelima, Rineka Cipta, Jakarta.

Assayuthi, J. (2020). Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Multikultural. Atthulab: Islamic Religion Teaching And Learning Journal, 5(2), 240-254. http://dx.doi.org/10.15575/ath.v5i2.8336

Cahyono, H., Iswati, I. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultural Sebagai Upaya Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Kearifan Budaya Lokal. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 15-29. Retrieved from https://e journal.metrouniv.ac.id/index.php/elementary/article/view/771

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. http://dx.doi.org/10.1453/jsas.v4i2.1313

Fauzan, F. A. (2021). Implikasi Pendidikan Karakter Bagi Anak Perspektif QS Al-Baqarah ayat 83. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 88-102. http://dx.doi.org/10.15575/ath.v6i1.10271

Gunawan, H., Ihsan, M. N., & Jaya, E. S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMA Al-Biruni Cerdas Mulia Kota Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 14-25. https://doi.org/10.15575/ath.v6i1.11702

Izzah, N. I. (2020). Urgensi Pendidikan Multikultural Di Indonesia Dalam Pendidikan Agama Islam. Al Hikmah. Journal of Education, 1(1), 35-46. http://yphn.ac.id/ejournal/index.php/Alhikmah/index

Khoeriyah, Y., & Erihadiana, M. (2022). Pendidikan Multikultural: Konsepsi, Urgensi dan Relevansinya dalam Manajemen Pendidikan Islam di Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2523-2532. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.708

Mahdayeni, M., Alhaddad, M. R., & Saleh, A. S. (2019). Manusia dan Kebudayaan (Manusia dan Sejarah Kebudayaan, Manusia dalam Keanekaragaman Budaya dan Peradaban, Manusia dan Sumber Penghidupan). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 154-165. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v7i2.1125

Maas, P. H. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di SD Islam Al-Azhar 36 Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 4(1), 24-34. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/270175418.pdf

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry. Pearson. Retrieved from https://ixtheo.de/Record/1618719254

Moleong, L. J.2021. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Muawaroh, M. L. (2019). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. 'Anil Islam. Jurnal Kebudayaan dan Ilmu Keislaman, 12(2), 216-242. Retrived From. https://jurnal.instika.ac.id/index.php/AnilIslam/article/view/135

Muhammad, G., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2021). Proses manajemen peserta didik dalam membentuk karakter religius. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(2), 161-174. https://doi.org/10.15575/ath.v6i2.14772

Munif, A. (2018). Potret masyarakat multikultural di Indonesia. Journal Multicultural of Islamic Education, 2(1), 1-10. Retrived From https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/ims/article/view/1219

Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Ruswandi, U. (2022). Konsep pendidikan multikultural di Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1083-1091. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/maspuljr/article/view/3391 https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3391

Parekh, B. (2001). Rethinking multiculturalism: Cultural diversity and political theory. Ethnicities, 1(1), 109-115. https://doi.org/10.1177/146879680100100112

Setiawan, E. (2019). Konsep Urgensi Pendidikan Islam Multikultural dan Permasalahannya. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 3(1), 29-39. https://doi.org/10.30762/ed.v3i1.1075

Supriyoko, K. (2005). Pendidikan multikultural dan revitalisasi hukum adat dalam perspektif sejarah. Direktorat Jenderal Kebudayaan.

Suryana, Y., Rusdiana, A., & Saebani, B. A. 2015. Pendidikan Multikultural Suatu Upaya Penguatan Jati Diri Bangsa Konsep, Prinsip, dan Implementasi. Pustaka Hidayah, Bandung.

Tilaar, H. A. R., & Multikulturalisme, A. R. (2004). Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Wulandari. 2020. Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural. Yogakarta. Uni Prees.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i2.27832

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id