Development of Nearpod-Based Interactive Media to Optimize Religious Moderation


Ananda Feby Adistya(1), Nurul Mahruzah Yulia(2*), Midya Yuli Amreta(3), Muhammad Yunus Musthofa(4)

(1) Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri, Indonesia
(2) Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri, Indonesia
(3) Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri, Indonesia
(4) South Ural State University, Russian Federation
(*) Corresponding Author

Abstract


The problem often faced by the world of education is students' attitudes towards learning. In fact, students easily get bored with learning that only uses textbooks in the form of worksheets in class. Students are more enthusiastic about smartphones than live games. Students also often show a lack of tolerance in learning. This research aims to describe the development process and results of developing interactive media on religious diversity in Indonesia based on Nearpod. Researchers used the Research and Development method with the ADDIE research model. This media has been validated by media experts with results of 88%, material experts with results of 90%, and learning experts with results of 82%. This media was tested on class IV students at Islamic Elementary School Fathul Ulum Sukosewu. The effectiveness of the media used is 0.61, which means that Nearpod-based interactive media is quite effective in optimizing religious moderation at Islamic Elementary School Fathul Ulum Sukosewu. Apart from that, with this media students can also better understand and understand other people's opinions.

 

Permasalahan yang sering dihadapi dunia pendidikan adalah sikap siswa dalam pembelajaran. Bahkan, siswa gampang merasa bosan dengan pembelajaran yang hanya menggunakan buku ajar berupa LKS di kelas. Siswa lebih antusias dengan smartphone dari permainan langsung. Lemahnya sikap toleransi juga sering ditunjukkan siswa dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pengembangan dan hasil pengembangan media interaktif materi keberagaman agama di Indonesia berbasis Nearpod. Peneliti menggunakan metode Research and Development (RND) dengan model penelitian ADDIE. Hasil penelitian menjelaskan bahwa Prosedur pengembangan media interaktif berbasis Nearpod ini menggunakan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima langkah yaitu analysis, design, development, implementation, evaluation. Media ini telah di validasikan oleh ahli media dengan hasil 88%, ahli materi dengan hasil 90%, dan ahli pembelajaran dengan hasil 82%. Media ini di uji cobakan kepada siswa siswi kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Fathul Ulum Sukosewu. Efektivitas media yang digunakan yaitu sebesar 0,61 yang berarti media interaktif berbasis Nearpod ini cukup efektif untuk mengoptimalkan moderasi beragama di Madrasah Ibtidaiyah Fathul Ulum Sukosewu. Selain itu, dengan media ini siswa juga dapat lebih mengerti dan memahami pendapat orang lain.


Keywords


Interactive Media; Nearpod; Religious Moderation

Full Text:

PDF

References


Amanda, N. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dalam Pengenalan Komunikasi Dasar Bahasa Inggris Berbasis Macromedia Flash Kelas V SD/MI. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG. Retrived From http://repository.radenintan.ac.id/5885/1/SKRIPSI%20dan%20Lampiran.pdf

Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 55–65. https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12197

Anggraini. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Pernafasan. UNPAS. Retrived From http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/31153

Bernius, J. P., Krusche, S., & Bruegge, B. (2022). Machine learning based feedback on textual student answers in large courses. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3(March), 100081. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100081

Christopher, A. E., Waluyanto, H. D., Wahyudi, A. T., Visual, D. K., Seni, F., & Petra, U. K. (2019). Perancangan Board Game Pembelajaran Toleransi terhadap Perbedaan pada Pelajaran PPKN. Jurnal DKV Adiwarna, 2(15), 1–9. Retrived From https://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/download/9733/8743

Devianti, R., & Sari, S. L. (2020). Urgensi Analisis Kebutuhan Peserta Didik Terhadap Proses Pembelajaran. Jurnal Al-Aulia, 6(1), 21–36. Retrived From https://ejournal.stai-tbh.ac.id/al-aulia/article/download/189/154

Gunawan, H., Ihsan, M. N., & Jaya, E. S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMA Al-Biruni Cerdas Mulia Kota Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 14–25. https://doi.org/10.15575/ath.v6i1.11702

Gusti, F. R. dkk. (2018). Penerapan media interaktif toleransi dan suaian untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran gambar teknik di smk negeri 6 bandung. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(1), 35–41. Retrived From https://www.academia.edu/download/72337805/7488.pdf

Hefni, W. (2020). Moderasi Beragama dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri. Jurnal Bimas Islam, 13(1), 1–22. https://doi.org/https://doi.org/10.37302/jbi.v13i1.182

Ihsan, M. S., & Pahmi, M. Z. (2022). Development of Etnoscience-Based Interactive Ipa Module To Improve. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 3(3), 83–88. https://doi.org/10.51673/jips.v3i3.1151

Istiqlal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1480

Jura, D. (2018). Revitalisasi Indonesia Melalui Identitas Kemajemukan Berdasarkan Pancasila. 232. Retrived From http://repository.uki.ac.id/858/1/Mukhtadi.pdf

Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 91–96. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778

Kementrian Agama RI. (2023). Al-Qur’an dan Terjemahnya. CV Jumanatul Ali.

Meliza, Reski, and R. E. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Nearpod pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Unit 5 Kegiatan Belajar 4 Kelas IV SD. Journal of Practice Learning and Educational Development, 3(2), 205–213. https://doi.org/https://doi.org/10.58737/jpled.v3i2.151

Rahmawati, M. H. (2020). Pembentukan Nilai Karakter Toleransi Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Bagi Siswa Tunagrahita. JCMS, 5(1), 59–72. https://doi.org/10.26740/jcms.v5n1.p59-72

Salsabila, U. H., & Agustian, N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. 3, 123–133. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika/article/download/1047/752

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Sutopo (ed.); 2nd ed.). Alfabeta.

Suryadi, S. (2015). Peranan perkembangan teknologi informasi dan komunikasi dalam kegiatan pembelajaran dan perkembangan dunia pendidikan. Jurnal Ilmiah AMIK Labuhan Batu, 3(3).

Suttrisno, Suttrisno, Nurul Mahruzah Yulia, and D. N. F. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research And Tought Elmentary School Of Islam Journal, 3(1), 52–60. https://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/ZAHRA/article/view/409

Suttrisno, & Yulia, N. M. (2022). Teacher Competency Development in Designing Learning in the Independent Curriculum. 5(1), 30–44. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v

Wulandari, E. A. (2022). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Nearpod pada Materi Sistem Periodik Unsur. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika di SMP 1 Bukit Sundi Interactive. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891

Yulia, N. M., & Fithriyah, D. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Wayang Karakter Muslim pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaran di MIN 3 Jombang. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 2(2). Retrived From https://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/ZAHRA/article/view/409

Yulia, N. M., Jannah, R., & Sa, Z. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Calculator Box Materi Penjumlahan dan Pengurangan Kelas I MI Development of Learning Media Calculator Box Material for Addition and Subtraction Class I MI. Journal of Elementary Educational Research, 3(1), 21–33. https://doi.org/10.30984/jeer.v3i1.542

Yusuf, B. B. (2017). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. In Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 1 (2). 13–20. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v9i1.29502

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id