Maximizing the Use of Educational Media in Forming Anti-Bullying Values in School in Post-Truth Era


Erry Nurdianzah(1*), Nurul Azizah(2), Laila Ngindana Zulfa(3), Miftakhul Choiron(4), Sajidah Churironnafsi(5)

(1) Universitas Wahid Hasyim, Indonesia
(2) Universitas Wahid Hasyim, Indonesia
(3) Universitas Wahid Hasyim, Indonesia
(4) Universitas Wahid Hasyim, Indonesia
(5) Universitas Wahid Hasyim, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Post truth is a phenomenon in which a person's mindset is formed by various information that is often displayed in various media. This phenomenon marks the importance of media in forming beliefs, so that ultimately moves someone to act. This theoretical research aims to determine how media can be used to instill anti-bullying values in schools. This research is qualitative research with a literature review approach, where the data sources come from books and journals that are appropriate to the topic of discussion. The data and information obtained were then collected, coded and appropriate themes were searched for and then analyzed. The research results show that; Forms of bullying at school have occurred in several forms, namely: verbal, physical, social, cyber, sexual. So this needs to be addressed immediately by instilling anti-bullying values, which can be done using educational media. Maximizing the use of educational media is an effective way in the post truth era to instill anti-bullying values in schools. This is because, in this era, the form of information in the media has become a determinant and is able to shape a person's mindset to act.

Post truth merupakan fenomena dimana pola pikir seseorang terbentuk dari berbagai informasi yang sering ditampilkan di berbagai media. Fenomena ini menandai pentingnya media dalam membentuk keyakinan, yang mana hal tersebut mampu menggerakkan seseorang untuk bertindak. Penelitian teoritik ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan media bisa digunakan dalam menanamkan nilai-nilai anti bullying di sekolah. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan literatur review, dimana sumber datanya berasal dari buku dan jurnal yang sesuai dengan topik pembahasan. Data dan informasi yang diperoleh kemudian dikumpulkan, diberi kode dan dicari tema yang sesuai lalu dianalisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa; Bentuk-bentuk bullying di sekolah terjadi dalam beberapa bentuk yaitu: verbal, fisik, sosial, cyber, seksual. Sehingga hal ini perlu segera diatasi dengan penanaman nilai-nilai anti bullying yang dapat dilakukan melalui media pendidikan. Pemaksimalan penggunaan media pendidikan menjadi salah satu cara yang efektif di era post truth dalam menanamkan nilai-nilai anti bullying di sekolah. Hal ini dikarenakan, bahwa pada era ini segara bentuk informasi di media sudah menjadi penentu dan mampu membentuk pola pikir seseorang untuk bertindak.

Keywords


Educational media, instilling, anti-bullying values, post truth era

References


Alimi, M. Y. (2018). Mediatisasi agama, Post Truth Dan ketahanan Nasional: Sosiologi Agama Era Digital. LKis.

Aliyyah, R. R., Amini, A., Subasman, I., Sri, E., Herawati, B., & Febiantina, S. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Penggunaan Media Video Pembelajaran. Jurnal Sosial Humaniora, 12(1).

Andra, S. (2017). Efektifitas Penggunaan Media Luar Ruang Dalam Mempromosikan Pariwisata Kota Samarinda. EJournal Lmu Komunikasi, 5(2).

Asnawir, B. U. (2002). Media Pembelajaran. Ciputat Press.

Asri, K. H. (2023). Bullying is not cool: mari berteman dengan asik tanpa mengusik. Indonesia Emas Group.

Barus, J., Ninda Safitri, & Husaini. (2023). Study of Verbal Bullying in Early Adolescents. Journal for Lesson and Learning Studies, 6(1). https://doi.org/10.23887/jlls.v6i1.61003

Bufacchi, V. (2021). Truth, lies and tweets: A Consensus Theory of Post-Truth. Philosophy and Social Criticism, 47(3). https://doi.org/10.1177/0191453719896382

Desmiarti. (2023). Dampak Psikologis bagi Korban Cyberbullying “Luka yang Tak Terlihat.” Kementerian Kesehatan. https://yankes.kemkes.go.id/view_artikel/2788/dampak-psikologis-bagi-korban-cyberbullying-luka-yang-tak-terlihat

Else, H. (2018). Does science have a bullying problem? Nature. https://doi.org/10.1038/d41586-018-07532-5

Firdaus, J., & Aisyah, N. (2020). Revitalisasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Menanggulangi Problematika Bullying Di Pesantren. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(2). https://doi.org/10.22437/jssh.v4i2.11734

Gohal, G., Alqassim, A., Eltyeb, E., Rayyani, A., Hakami, B., Al Faqih, A., Hakami, A., Qadri, A., & Mahfouz, M. (2023). Prevalence and related risks of cyberbullying and its effects on adolescent. BMC Psychiatry, 23(1). https://doi.org/10.1186/s12888-023-04542-0

Guerra, R. L. L. (2020). A perspective on retina education through social media. In International Journal of Retina and Vitreous (Vol. 6, Issue 1). https://doi.org/10.1186/s40942-020-00244-x

Hertinjung, W. S. (2013). BENTUK-BENTUK PERILAKU BULLYING DI SEKOLAH DASAR. Seminar Nasional Psikologi UMS 2013 - Parenting, 53(9).

Hidayanti, I., Yulianti, L., Bancin, L. K., & Sasmi, W. T. (2023). Penanganan Bullying Dengan Menanamkan Pendidikan Karakter Pada Siswa SDN Duren I. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1).

Kapolkas, I. (2017). Affective Capacity in Post-Truth Politics. Rereading Spinoza’s Ethics. https://www.psa.ac.uk/sites/default/files/conference/papers/2018/PSA Full Paper.pdf

Kemendikbudristek. (2023). Peraturan Menteri Nomor 46 tentang Pencegahan dan Penanganan Kekerasan di Lingkungan Satuan Pendidikan. https://jdih.kemdikbud.go.id/detail_peraturan?main=3310

Khaliza, C. N., Besral, B., Ariawan, I., & EL-Matury, H. J. (2021). Efek Bullying, Kekerasan Fisik, dan Kekerasan Seksual terhadap Gejala Depresi pada Pelajar SMP dan SMA di Indonesia: Analisis Data Global School-Based Student Health Survey Indonesia 2015. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kesehatan Masyarakat Indonesia, 2(2). https://doi.org/10.15294/jppkmi.v2i2.53149

Khasanah, I. (2015). Program “SAHABAT” Sebagai Salah Satu Program Alternatif Penanganan Bullying Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 2(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v2i2.3049

Linasari, T. (2016). Keefektifan videotherapy dalam menumbuhkan kesadaran anti-bullying pada siswa kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 36(5).

Matthew, B. M., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis. Sage Publication.

Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran Terpadu terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(1). https://doi.org/10.52436/1.jpti.134

Mendeley. (2023). Bulliying. https://www.mendeley.com/search/?page=1&query=inovasi pendidikan&sortBy=relevance

Mustika, R. (2015). Media Pembelajaran Sistem Audio Untuk Pemberdayaan. Jurnal Masyarakat Telematika Dan Informasi, 6(1).

Nabayra, J. N. (2023). Teacher-Made Videos as Learning Tool in Elementary Statistics during the Pandemic: A Developmental Research. International Journal of Information and Education Technology, 13(1). https://doi.org/10.18178/ijiet.2023.13.1.1774

Ningsih, W. T., & Sumiatin, T. (2023). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Ceramah dan Role Play Penanganan Bullying pada Remaja dalam Meningkatkan Pengetahuan. Nursing Sciences Journal, 7(1). https://doi.org/10.30737/nsj.v7i1.4309

Page, E., Shute, R., & McLachlan, A. (2015). A Self-Categorization Theory Perspective on Adolescent Boys’ Sexual Bullying of Girls. Journal of Interpersonal Violence, 30(3). https://doi.org/10.1177/0886260514535096

Priyanto, & Nur Huda. (2023). UPAYA PENANGANAN BULLYING DI SMP AR RAHMAH ISLAMIC BOARDING SCHOOL MALANG. Ta’dibi : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1). https://doi.org/10.61088/tadibi.v12i1.630

Ramli, A., Dhahri, I., Solehuddin, M., Rahmah, S., Haris, M., & Lubis, F. M. (2023). The Urgency of Islamic Character Education to Anticipate Bullying Behavior in Boarding Schools. At-Ta’dib, 18(1). https://doi.org/10.21111/attadib.v18i1.9823

Rosa, N. (2023). Data Kasus Bullying di Sekolah, FSGI: 50% di Jenjang SMP. DetikEdu. https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6962155/data-kasus-bullying-di-sekolah-fsgi-50-di-jenjang-smp

Russell, S. T., Day, J. K., Ioverno, S., & Toomey, R. B. (2016). Are school policies focused on sexual orientation and gender identity associated with less bullying? Teachers’ perspectives. Journal of School Psychology, 54. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2015.10.005

Saingo, Y. A. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Pembentukan Karakter Kristiani Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Shanan, 6(1). https://doi.org/10.33541/shanan.v6i1.3652

Santoso, A. (2018). Pendidikan Anti Bullying. Majalah Ilmiah “Pelita Ilmu,” 1(2).

Sofhie Awalia Ajoen Vania. (2023). Analisis Faktor Dan Cara Penanganan Bullying. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3). https://doi.org/10.56444/soshumdik.v2i3.1027

Suciartini, N. N. A., & Sumartini, N. (2018). Verbal Bullying Dalam Media Sosial Ditinjau Dari Perspektif Penyimpangan Prinsip Kesantunan Berbahasa. … : Jurnal Ilmu Sosial ….

Sun, J., & Cao, L. (2022). Explaining Physical Bullying in Chinese Middle Schools. Journal of School Violence, 21(1). https://doi.org/10.1080/15388220.2021.1985324

Vekovtseva, V., & Plotnikova, P. (2019). The Role of Creative Concept and Speech Organization in the Creation of Modern Advertising Posters. JOURNAL OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT, 8(2). https://doi.org/10.15640/jehd.v8n2a14

Visty, S. A. (2021). DAMPAK BULLYING TERHADAP PERILAKU REMAJA MASA KINI. Jurnal Intervensi Sosial Dan Pembangunan (JISP), 2(1). https://doi.org/10.30596/jisp.v2i1.3976

Wahyuni, H. (2023). Efektivitas Pendidikan Karakter “CARE” Sebagai Sarana Literasi Pencegahan dan Penanganan Bullying Pada Anak Di Madura. Journal of Social, Culture, and Language, 2(1).

Wolf, J. M. (2017). The Multipurpose Tool of Social Media: Applications for Scientists, Science Communicators, and Educators. Clinical Microbiology Newsletter, 39(10). https://doi.org/10.1016/j.clinmicnews.2017.04.003

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2). https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Yuliani, N. (2019). Fenomena Kasus Bullying Di Sekolah. Research Gate.

Yunitasari, P., Isnugroho, H., & Sulistyowati, E. T. (2021). Dampak Bulliying di Sekolah Terhadap Kesehatan Mental Remaja. Jurnal Keperawatan, 13(1).




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v9i1.33798

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id