Integrasi Pembelajaran Kitab Kuning dalam Pembelajaran PAI
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v5i1.7370Keywords:
Kurikulum, Kitab Kuning, PAIAbstract
This study aims to determine the curriculum structure of the PAI subjects at MTs Plus Karangwangi Subang. The type of research used is qualitative research. While the techniques in data collection are through interviews, observations, and documentation. The results of this study are in the MTs Plus Karangwangi curriculum adding hours and PAI subject matter from the number of hours and materials set by the government in the 2013 curriculum, as an effort to mature students in understanding the teachings of Islam.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui struktur kurikulum mata pelajaran PAI di MTs Plus Karangwangi Subang. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif. Sedangkan teknik dalam pengumpulan data yaitu melalui wawancara, observasi (pengamatan), dan dokumentasi. Hasil penelitian ini yaitu dalam kurikulum MTs Plus Karangwangi menambahkan jam dan materi pelajaran PAI dari jumlah jam dan materi yang sudah ditetapkan oleh pemerintah dalam kurikulum 2013, hal ini sebagai upaya dalam rangka mematangkan siswa dalam memahami ajaran Agama Islam.
References
At-Taubany, T. I. B., & Susena, H. (2017). Desain Pengembangan Kurikulum 2013 Di Madrasah (1st ed.). Depok: Kencana.
Dahwadin, & Nugraha, F. S. (2019). Motivasi dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (1st ed.). Wonosobo, Jawa Tengah: CV. Mangku Bumi Media.
H. Tahang, J. (2010). Urgensi Pendidikan Agama dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 7(2), 163. https://doi.org/10.24239/jsi.v7i2.99.163-178
Kosim, A., & Faturrohman, N. (2018). Pendidikan Agama Islam sebagai Core Ethical Values untuk Perguruan Tinggi Umum (1st ed.; Engkus Kuswandi, ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Lismina. (2017). Pengembangan Kurikulum (1st ed.; Imam Mohtar, ed.). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Moleong, L. J. (2003). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Moleong, L. J. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mukhtaruddin. (2011). Pengaruh Pendidikan Agama Terhadap Perilaku Keagamaan Peserta Didik. Analisa: Jurnal Ilmu Sosial Dan Agama, 18(1), 133. https://doi.org/10.18784/analisa.v18i1.129
Munir. (2018). Pengembangan Materi Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Kitab Kuning dan Signifikansinya dengan Karakter Siswa SMA Ahmad Yani 2 Baureno Bojonegoro. Edu-Religia: Jurnal Keagamaan Dan Pembelajarannya, 1(Vol 1 No 2 (2018): Septemeber). Retrieved from http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/edureg/article/view/1616
Nata, A. (2012). Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia (4th ed.). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sarinah. (2015). Pengantar Kurikulum (1st ed.). Yogyakarta: Deepublish.
Shobirin, M. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar (1st ed.). Yogyakarta: Deepublish.
Sugiyono. (2009). Meetode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Syaifullah. (2017). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Kitab Kuning (Risalatul Muawwanah) di SMA MMa’arif Sukorejo. Jurnal Mafhum: Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(2), 321–340. Retrieved from https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/mafhum/article/view/948
Syarif, M. (2017). Penguatan Pendidikan Agama Islam (PAI) sebagai Kurikulum Inti di Sekolah. PIGUR: Jurnal Pendidikan Guru, 2. Retrieved from https://ejournal.unri.ac.id/index.php/pigur/article/view/5451
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).