Curriculum Analysis of Persis 110 Bandung in the Curriculum Perspective Curriculum Reconstruction Social
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v5i1.7619Keywords:
Kurikulum, Pesantren, Rekonstruksi SosialAbstract
This study aims: 1) to provide a description of curriculum planning, 2) the implementation of the pesantren curriculum, 3) the evaluation of the pesantren curriculum, in the perspective of the social reconstruction curriculum. This research was conducted because the PPI curriculum number 110 has the characteristic of translating the implementation of learning consciously to form a critical person and be able to make students as pioneers in social sustainability in the pesantren environment and beyond. This research method is descriptive qualitative. The research design involved the triagulation method with interviews with the dipesantren steakholders, the madrasah head, deputy head of the curriculum, madrasa aliyah teachers, study of curriculum documentation, and observations of learning at the pesantren. The results of the study, curriculum planning in the pesantren in the perspective of social reconstruction have not included planning criteria in view of social reconstruction, curriculum implementation in the pesantren in the perspective of social reconstruction there is a revival between teachers and students / students in an equal communication process, evaluation of the curriculum in the pesantren in social reconstruction perspective, there is an integrated homework strategy pattern as part of a continuous and objective assessment pattern, evaluation aims to create a qualitative value that is honesty, the implications of this research for the process of treasuring the social reconstruction curriculum.Â
Abstrak:  Tujuan umum penelitian ini adalah 1) untuk memberikan deskripsi tentang perencanaan kurikulum, 2) implementasi kuriukulm pesantren, 3) evaluasi kurikulum pesantren, dalam cara pandang kurikulum rekonstreuksi sosial. Penelitian ini dilakukan karena kurikulum PPI Nomor 110 memilki ciri khas menerjemahkan implementasi pembelajaran secara sadar membentuk pribadi yang kritis serta mampu menjadikan santri sebagi pionir dalam keberlangsungan sosial di lingkungan pesantren dan diluar. Metode penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Desain penelitian melibatkan metode triagulasi dengan metode wawancara dengan stakeholder dipesantren tersebut, kepala madrasah, wakil kepala bagian kurikulum, guru madrasah aliyah, studi dokumentasi kurikulum, dan observasi pembelajaran di pesantren tersebut. Hasil penelitian, perencanaan kurikulum di pesantren tersebut dalam perspektif rekonstruksi sosial belum mencangkup kriteria perencanaan dalam pandangan rekonstruksi sosial, implementasi kurikulum di pesantren tersebut dalam perspektif rekonstruksi sosial adanya keterbangunan antara guru dan siswa / santri dalam proses komunikasi yang setara, evaluasi kurikulum di pesantren tersebut dalam perspektif rekonstruksi sosial, ada pola integrateg homework sebagai bagian dari pola penilaian secara terus menerus dan dilakukan secara objektif, evaluasi bertujuan untuk terciptannya nilai kualitatif yakni kejujuran, implikasi penelitian ini untuk proses khazanah tentang kurikulum rekonstruksi sosial.
References
Aly, A. (2011). Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arifin, M. (1995). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Arifin, Z. (2012). Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Bawani, I. (1993). Tradisionalisme Dalam Pendidikan Islam. Surabaya: Al-Ikhlas.
Beauchamp, G. A. (1975). Curriculum Theory: Third Edition. Willmette, . Illinois: The Kagg Press.
Creswell, J. (2015). Research Desaign, Quantitative, Qualitative and Mixed Approachs, Fourth Edition. SAGE Publication, Inc. Diterjemahkan oleh Achmad Fawaid dan Riaayati Kusmini Pancasari. Bandung: Pustaka Pelajar.
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Efendy, B. (1986). Nilai-nilai Kaum Santri dalam Dawan Raharjo (ed), Pergulatan Dunia pesantren Membangun dari Bawah. Jakarta: LP3M.
Endin, M. (2005). Pesantren Kilat Alternatif Pendidikan Agama di Luar Sekolah. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi.
Hamalik, Oemar. (2007). Dasar - dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: Rosda Karya.
Hardiman, F. B. (2009). Demokrasi Liberalatif Menimbang 'Negara Hukum' dan 'Ruang Publik' dalam Teori Diskursus Jurgen Habernas. Yogyakarta: KANISIUS (Anggota IKAPI).
Lasmawan, W. (2010). Menelisik Pendidikan IPS Perspektif Konstektual-Empiris. Singaraja: Mediakom Indonesia Press Bali.
Mastuhu. (1994). Dinamika Pendidikan Pesantren: Suatu Kajian tentang Unsur dan Nilai Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INIS.
McNeil, J. D. (1996). Contemporary Curriculum . United State of Amerika: Wiley Joddey-Bass Education.
Mochtar, A. (1999). Pesantren Masa Depan Wacana Pemberdayaan dan Transformasi Pesantren . Bandung: Pustaka Hidayah.
Oliva, P. F. (2013). Developing the Curriculum: Eighth Edition. New Jersey: Pearson Education Inc.
R. Pranata, L. (2013). Pengaruh implementasi model rekonstruksi sosial Vigotsky dengan teknik Scaffolding terhadap sikap sosial dan prestasi belajar IPS. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar (Volume 3 Tahun 2013) .
RI., D. A. (2003). Silabus Pesantren. Jakarta.
Rusman. (2009). Manejemen Kurikulum. Jakarta: Grafindo Persada.
Steenbrink, K. A. (1991). Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Moderen. Jakarta:: LP3ES.
Sukmadinata, N. S. (2014). Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Taba, H. (1962). Curriculum Development. New York: Harcourt, Brace & World.Inc.
Wahid, A. (2001). Menggerakkan Tradisi Esai-esai Pesantren. Yogyakarta: LKIS.
Zais, R. S. (1976). Curriculum Principles and Foundations. New York: Happer & Row Publishers Inc.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).