Desain Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v5i2.8957Keywords:
desain, pendidikan, keluarga, religiusAbstract
Islamic religious education in the family runs throughout the ages, through the process of implementing daily life in the family. The substance of religious education in the family is the role of parents paying attention to their children as their substitutes in the future. So the process of Islamic religious education in the family is very important. Islamic religious education is a shared responsibility, especially parents, because preparing the child's future becomes the responsibility of parents both in terms of psychological, physical, educational, child health and religiousness. The design of Islamic religious education is the practice of educational planning to help in the transfer of knowledge and the inculcation of religious values in full and continuity, to form a Muslim person who is obedient to his God and becomes a Muslim person who is useful to society.
Â
AbstrakÂ
Pendidikan agama Islam dalam keluarga berjalan sepanjang masa, melalui proses implementasi kehidupan sehari-hari dalam keluarga. Substansi pendidikan agama dalam keluarga dalah bagaiman peran orang tua mencurahkan perhatian kepada anak-anak mereka sebagai pengganti mereka di masa yang akan datang. Sehingga proses pendidikan agama Islam dalam keluarga sangatlah penting. Pendidikan agama Islam merupakan tanggung jawab bersama terutama orang tua, karena menyiapkan masa depan anak menjadi tanggung jawab orang tua baik dari sisi psikologis, fisik, pendidikan, kesahatan dan religiusitas anak. Desain pendidikan agma Islam adalah praktek perencanaan pendidikan untuk membantu agar dapat terjadi transfer ilmu pengetahuan dan penanaman nilai-nilai kegamaan secara utuh dan kontinuitas, untuk membentuk pribadi muslim yang taat kepada Tuhannya dan menjadi pribadi muslim yang berguna bagi masyarakat.
References
Abdullah Nasih Ulwan, Kaidah-kaidah Dasar Pendidikan Anak menurut Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1999
Achmadi, Islam Sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan, Aditya Media, Yogyakarta:, 1992
Aziz Erwati, Prinsip-prinsip Pendidikan Islam, Tiga Serangkai, Solo:, 2003
Bakir Yusuf Barmawi, Pembinaan Kehidupan Beragama Islam pada Anak, Semarang: Toha Putra, 1993
Hamdani Ali, Filsafat pendidikan, Yogyakarta: Kota Kembang, 1986
Hasan Langgulung, Manusia dan Pendidikan : Suatu Analisis Psikologis, Filsafat dan Pendidikan, (Jakarta: Pustaka al-Husna, 1989)
Imam Mohtar, Problematika Pembinaan Pendidikan Agama Islam Pada Masyarakat, Uwais Inspirasi Indonesia, Jawa Timur, 2017
Moleong, L. J. Metodologi Penelitian Kualitatif (36th ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2017
M. Nipan Abdul Halim, Anak Shaleh Dambaan Keluarga, Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2003
Muhammad Qutb, Sistem Pendidikan Islam, terj. Salman Harun, Bandung: al-Ma’arif, 1993,
Maksum. Madrasah Sejarah dan Perkembangannya. Jakarta: Logos wacana ilmu 1999
Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru.Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2010
Lukman Hakim, Perencanaan Pembelajaran, Bandung : Wacana Prima,2008
Ngalim Purwanto, Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002
Muslim Nurdin, dkk., Moral dan Kognisi Islam, Bandung: Alfabeta, 1993
Muhammad Yusuf Harun, Pendidikan Anak dalam Islam, Jakarta: Yayasan al-Sofwa, 1997
Munandir, Rancangan Sistem Pembelajaran Jakarta: P2LPTK, 1992.
Prof. Dr. H. Mahmud, M.Si., Pemikiran Pendidikan Islam, Bandung: CV Pustaka Setia: 2011
Pupu, S. R. (2009). Penelitian Kualitatif. Journal Equilibrium, Vol. 5, pp. 1–8. Retrieved from yusuf.staff.ub.ac.id/files/2012/11/Jurnal-Penelitian-Kualitatif.pdf
Samsul Munir Amin, Menyiapkan Masa Depan Anak Secara Islami, Jakarta : Amzah, 2007
Sapriya, Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementrian Agama Republik Indonesia, 2012,
Soenarjo, dkk., Al-Qur’an dan Terjemahnya, Semarang: Toha Putra, 1989
Syaiful Bahri Djamarah, Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif, Jakarta: Rineka Cipta, 2000
Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam : Pendekatan Historis, Teoristis dan Praktis, (Jakarta : Ciputat Press, 2002)
Suriadi, Mursidin, Kamil, Adnan, Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas Jurnal Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan p-ISSN:1858-1080|e-ISSN: 2615-6547 Vol. 15, No. 01, Juli 2019, pp. 89-105.pdf
Yahya,. Pendidikan Agama Islam. Watampone: STKIP Muhanunadiyah Watampone. 2001
Zakiah Daradjat, Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1995
Zakiah Daradjat, Ilmu Pendidikan Islam Cet. V; Jakarta: PT. Bumi Aksara, 1994
Zakiyah Daradjat, Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan Bintang, 1979
Zuhairini, dkk, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, Cet. II, 1995
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).