Implementasi Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif Fiqih


Ana Syifaunajah(1*), Ahmad Syaeful Rahman(2), Fajar Meihadi(3)

(1) Uin Bandung, Indonesia
(2) Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study explains the effect of multiple intelligence learning in increasing motivation and learning outcomes of fiqh. The research approach used quantitative research with data collection using interview and questionnaire techniques. The results of this study: the implementation of multiple intelligence-based learning in fiqih subjects in class VIII B was appropriate, while the implementation in class VII c was not optimal, the difference in learning motivation from the pretest results of the experimental class students' motivation was 53.41 and the control class motivation was as large as 51.60 is in the medium category. Meanwhile, after the posttest there was an increase in the initial expression class 51.41 to 81.03 in the high category, while the control class initially 51.60 to 65.20 in the medium category. That there is a difference in learning motivation between the experimental class and the control class. The increase in experimental cognitive learning outcomes was 0.72 in the high category, while the control class was 0.34 in the moderate category. The response of students to multiple intelligence-based learning is good with an average value of 74.11 in the interval 60 - 79.99 which includes good qualifications.

 

Abstrak 

Penelitian ini menjelaskan pengaruh pembelajaran dengan kecerdasan majemuk dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar fiqih. Pendekatan penelitian menggunakan penelitian kuantatif dengan pengumpulan data menggunakan teknik wawancara dan angket. Adapun hasil penelitian ini: implementasi pembelajaran berbasis kecerdasan majemuk pada mata pelajaran fiqih di kelas VIII B sudah sesuai, sedangkan pelaksanaan di kelas VII c belum optimal, perbedaan motivasi belajar dari hasil pretest motivasi peserta didik kelas eksperimen sebesar 53,41 dan motivasi kelas kontrol sebsesar 51,60 berada dalam katagori sedang. Sedangkan setelah posttest mengalami peningkatan yaitu kelas ekspremen awalnya 51,41 menjadi 81,03 berkatagori tinggi sedangkan kelas kontrol awalnya 51,60 menjdi 65,20 dalam katagori sedang. Terdapat perbedaan motivasi belajar antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Peningkatan hasil belajar kognitif eksperimen sebesar 0,72 dengan katagori tinggi, sedangkan kelas kontrol sebesar 0,34 berkatagori sedang. Tanggapan peserta didik terhadap pembelajaran berbasis kecerdasan majemuk yaitu baik dengan nilai rata-rata 74,11 berada pada interval 60 – 79,99 yang termasuk pada kualifikasi baik.


Keywords


Kecerdasan majemuk; motivas dan hasil belajar fiqih

References


Afhara, M. C. (2013). Strategi Pembelajaran Berbasis Kecerasan Jamak dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Medan: IAIN Sumatera.

Amstrong. (2009). Multiple Inteligences in the Classroom 3ed Edition. USA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Arifin, T. (2010). Teaching Strategis Basen on Mutiple Intelegenes Theory Among Science and Mathematics Secondary Teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences.

Asnah. (2017). Pengembangan Motode Pembelajaran PAI Berbasis Kecerdasan Majemuk. Jurnal Kajian Islam, 3(2).

Gagner, H. (2013). Multiple Intelegences Kecerdasan Majemuk Teori dalam Praktek. Tangerang Selatan: Interaksara.

Gardner, H. (2013). Multiple Integences. Jakarta: Deras Book.

Gunawan, A. W. (2004). Genius Learning Strategy. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hasbiyallah. (2017). The Development Quality of Islamic Education. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 344.

Hasbiyallah, & Ihsan, M. N. (2019). Administrasi Pendidikan Perspektif Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: UIN Bandung.

Hasbiyallah, & Ihsan, M. N. (2019). Konsep Pengenalan Allah (Ma'rifatullah) Implikasinya terhadap Pendidikan Agama Islam. Jurnal Perspektif, 3(1), 1.

Hasbiyallah, & Sulhan, M. (2015). Hadits Tarbawi. Bandung: Rosdakarya.

Jasmine, J. (2012). Metode Mengajar Multiple Intelegences. Bandung: Nuansa Cendekia.

Laili, A. N. (2016). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasisi Kercerdasan Majemuk di SMP Yayasan Islam Malik Ibrahum Gresik Full Day. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.

Mahmud, Hasbiyallah, Fikri, M., & Nureani. (2019). Pembinaan Keluarga Mualaf Upaya Membentuk Pribadi Muslim. Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 5(2), 125.

Mulyasa. (2017). Menjadi Guru Profesional : Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Rosda Karya.

Nandang, D. S. (2017). Pembelajaran Quantum dalam Sistem Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Natsir, N. F., Aisyah, A., Hasbiyallah, & Ihsan, M. N. (2018). Mutu Pendidikan Kerjasama Guru dan Orang Tua. Jurnal Mudarrisuna, 8(2), 311.

Sugiarto. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. (2014). Metode Pendidikan Pendekatan Kuantatif. Bandung: Alfabeta.

Sulistyohadi, R. (2015). Kecerdasan Majemuk dalam Pembelajaran Keagamaan. Tulung Agung: IAIN .

Syamsudin, A. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

T.R, H. (2000). Becaming a Multiple Intelegences School. Alexandria: ASCD.

W. Adson, L., & Krathwohl, D. (2017). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran Pengajaran dan Asesmen Terjemah oleh Agung Prihanto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v5i2.9990

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ana syifaunajah Ana Syifaunajah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0
Copyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id