PENERAPAN AR DALAM MEDIA PEMBELAJARAN KLASIFIKASI BAKTERI
DOI:
https://doi.org/10.15575/bioeduin.v11i1.12076Keywords:
Bacteria, Learning Media, AR, Unity 3DAbstract
Bacteria is an important science to study. In the world of education itself, the material that discusses bacteria is contained in the 2013 Revised Curriculum, the material for class X (ten) in the second semester, High School in the Mathematics and Natural Sciences Specialization Group. In studying bacteria in schools still using conventional methods, and still minimal use of technology, by utilizing AR technology the aim of this research is to create a learning process that is more interesting and easier. The process of making learning media for AR Classification of Bacteria uses the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) system development method. In this study, the stages in the testing carried out included testing the aspects of learning design based on the aspects and assessment criteria of learning media which got a percentage of 98.75%, which means that the material contained in this application is very good, then for testing the functionality, the results show that this application 100% can run according to the design that has been made without problems, then for testing ISO 25010 on the Operability Aspect, a value of 88% is obtained or it means very good, so that the learning media for the AR Classification of Bacteria have been considered very good and interesting to use and easy to use.
Â
Â
Abstrak. Bakteri menjadi materi yang membahas tentang mikroorganisme yang tertuang di Kurikulum 2013 Revisi, materi di kelas X (sepuluh) semester ke dua, Sekolah Menengah Atas di Kelompok Peminatan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Dalam mempelajari bakteri di Sekolah umumnya masih menggunakan metode konvensional, dan masih minim pemanfaatan teknologi, dengan memanfaatkan teknologi AR tujuan dalam penelitian ini adalah untuk menciptakan proses pembelajaran yang lebih menarik dan lebih mudah. Proses pembuatan media pembelajaran AR Klasifikasi Bakteri menggunakan metode pengembangan sistem Multimedia Development Life Cycle (MDLC). Dalam penelitian ini tahapan dalam pengujian yang dilakukan meliputi pengujian aspek desain pembelajaran berdasarkan aspek dan kriteria penilaian media pembelajaran yang mendapatkan hasil persentase sebesar 98,75% yang berarti materi yang terdapat dalam aplikasi ini sudah sangat baik, kemudian untuk pengujian fungsionalitas didapatkan hasil bahwa aplikasi ini 100% dapat berjalan sesuai dengan rancangan yang telah dibuat tanpa kendala, kemudian untuk pengujian ISO 25010 pada Aspek Operability didapatkan nilai sebesar 88% atau berarti sangat baik, sehingga media pembelajaran AR Klasifikasi Bakteri ini sudah dinilai sangat baik serta menarik untuk digunakan dan mudah untuk diimplementasikan.
References
Indra Borman, R., & Ansori. (2017).
Implementasi AR Pada Aplikasi Android Pegenalan Gedung Pemerintahan Kota Bandar Lampung. Jurnal TEKNOINFO, 11(1), 10.
Irnaningtyas. (2016). Biologi untuk SMA/MA Kelas X (R. R. Harsono Putri & B. Prasetya (eds.); Kurikulum). Penerbit Erlangga.
Karyanti, T., Prihati, Y., & Galih, S. T. (2019). Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Multimedia (Untuk Perguruan Tinggi). Yogyakarta: DEEPUBLISH.
Sahertian, J., & Helilintar, R. (2017).
Pengembangan Aplikasi Mobile AR Sebagai Media Pembelajaran Biologi Materi Sel. Jurnal Sains Dan Informatika, 3(1), 49.
https://doi.org/10.34128/jsi.v3i1.70 Sutopo, A. H. (2013). TEKNOLOGI
INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PENDIDIKAN.
Yogyakarta: GRAHA ILMU. Wahono, R. S. (2006). Aspek dan Kriteria
Penilaian Media Pembelajaran | RomiSatriaWahono.Net. https://romisatriawahono.net/2006/06/ 21/aspek-dan-kriteria-penilaian- media-pembelajaran/
Adrian, Q. J., Ambarwari, A., Lubis,
M.(2019). Perancangan Buku Elektronik Pada Pelajaran Matematika Bangun Ruang Sekolah Dasar Berbasis Augmented Reality. Jurnal SIMETRIS, 11(1)
Aswita, D. (2015). Identifikasi Masalah
Yang Dihadapi Guru Biologi Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pada Materi Ekosistem. Jurnal Biotik, 3(1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Jurnal BIOEDUIN agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).