Media Interaktif: Pembelajaran berbasis Audio-Comic Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup
DOI:
https://doi.org/10.15575/bioeduin.v14i2.38679Keywords:
Audio-Comic, Canva, Media Pembelajaran, Klasifikasi Makhluk HidupAbstract
References
Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model Media Pembelajaran E-Komik Untuk Sma. Jurnal Kwangsan, 6(1), 43. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p43--59
Aliifah, N. J. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Webtoon Terintegrasi STEM pada Mata Pelajaran Kimia Materi Gaya Antarmolekulâ€: Vol. [Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/
Dewahrani, Y. R., Apriani, S. P., & Kurniati, T. H. (2023). Development of digital comics as learning media on bacteria. Biosfer, 16(1), 168–175. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.33001
Evadianty, P., Hamidah, I., & Mubarak, I. (2024). Development of Comic Learning Media to Improve Learning Outcomes in the Maintenance of Automotive Component. Jurnal Penelitian Pendidikan, 24(1), 1–11. https://ejournal.upi.edu/index.php/JER/article/view/66877%0Ahttps://ejournal.upi.edu/index.php/JER/article/viewFile/66877/27115
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiaawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran Sulis Putri Hidayat STAI DR. KHEZ Muttaqien Purwakarta. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 01–17.
Indriani, L., Ikaningrum, R. E., & Setyowati, I. (2023). Powtoon Sebagai Media Yang Kreatif Dan Inovatif Untuk Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 478. https://doi.org/10.24198/kumawula.v6i2.42125
Irkhamni, I., Izza, A. Z., Salsabila, W. T., & Hidayah, N. (2021). Pemanfaatan Canva Sebagai E-Modul Pembelajaran Matematika terhadap Minat Belajar Peserta Didik. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2021, ISBN: 978-602-6779-47-2, 127–134. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/issue/view/12
Juanda, N. I., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2015). Perancangan Komik Pembelajaran Bertemakan Fabel untuk Pembentukan Karakter pada Anak. In jurnal DKV Adiwarna (Vol. 4, Issue 2).
khairani, majidah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung Untuk Smp Kelas Ix. Jurnal Iptek Terapan, 10(2), 95–102. https://doi.org/10.22216/jit.2016.v10i2.422
Kustianingsari, N., & Dewi, U. (2015). Pengembangan Media Komik Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Tema Lingkungan Sahabat Kita Materi Teks Cerita Manusia dan Lingkungan Untuk Siswa Kelas V SDN Putat Jaya III/379 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 6(2), 1–9.
Lena, N. & M. S. (2017). Media Pembelajaran Matematika Manipulatif. Media Pembelajaran Matematika Manipulatif, May, 337.
Muhaimin, M. R., Ni’mah, N. U., & Listryanto, D. P. (2023). Peranan Media Pembelajaran Komik Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 399–405. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i1.814
Puriasih, K. N., & Trisna, G. A. P. S. (2022). Digital Comics Learning Media Based on Problem Based Learning in Science Subjects for Fourth Grade Elementary School. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(2), 367–375. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i2.48575
Putra, G. T. S., Kesiman, M. W. A., & Darmawiguna, I. G. M. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Dreamweaver Model Tutorial Pada Mata Pelajaran Mengelola Isi Halaman Web Untuk Siswa Kelas XI Program Keahlian Multimedia Di SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 2(2), 125. https://doi.org/10.23887/janapati.v2i2.9782
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 337–343. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.351
Sastrawan, I. P. O., Margunayasa, I. G., & Bayu, G. W. (2021a). Credibility of Digital Comic Media in Audio Visual Form on Style Topic for Elementary School Students. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 4(2), 213. https://doi.org/10.23887/ijerr.v4i2.39665
Sastrawan, I. P. O., Margunayasa, I. G., & Bayu, G. W. (2021b). Credibility of Digital Comic Media in Audio Visual Form on Style Topic for Elementary School Students. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 4(2), 213. https://doi.org/10.23887/ijerr.v4i2.39665
Suparmi, S. (2018). Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. Journal of Natural Science and Integration, 1(1), 62–68. https://doi.org/10.24014/jnsi.v1i1.5196
Syahrani, R. A., Jusniar, J., & Hardin, H. (2022). Development of E-Comic Learning Media for Reduction and Oxidation Material Based on Flip Pdf Professional on the Discovery Learning. UNESA Journal of Chemical Education, 11(3), 235–242. https://doi.org/10.26740/ujced.v11n3.p235-242
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261
Tarwiti, C., & Wijayanti, A. (2018). Pengembangan Media Kotak Ajaib Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Pesawat Sederhana Siswa Kelas V Sekolah Dasar. In Js (Jurnal Sekolah) (Vol. 2, Issue 4). https://doi.org/10.24114/js.v2i4.10678
Wijaya, S. N., Johari, A., & Wicaksana, E. J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Karakter Hero Indonesia Pada Materi Sistem Peredaran Darah Development Of Learning Media Of Digital Comic Based On Indonesian Heroic Character On Circulatory System Material. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(2), 67–78. http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/dikbio
Wijayanti, M. (2019). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN INOVATIF DALAM SUB TEMA KEGIATAN KELUARGAKU MENGACU KURIKULUM 2013 UNTUK SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR. Sanata Dharma University, 3(1), 18–23.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish in Jurnal BIOEDUIN agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).