Peran Orang Tua Mempersiapkan Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Perubahan di Era New Normal


Dinita Vita Apriloka(1), Mardi Fitri(2*)

(1) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta,  
(2) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Parents are the initial foundation for the continued growth and development of early childhood. Early childhood is an essential period or golden age in which early childhood is an excellent imitator. With the current situation of the COVID-19 pandemic around the world, including Indonesia, the role of the family, including parents, is very important. This study aims to determine how the role of parents in preparing early childhood for the changes in the new normal era. The method used in this research is descriptive quantitative research with the method of interviewing parents and observing children's daily habits. The results showed that the role of parents in facing the new normal era requires a lot of strategies which make children's activities fun so that children do not feel bored and children can adapt to their new habits, barriers for parents in preparing new habits with regard to facilities and the situation and condition of the child's parents. early age.


Keywords


Anak Usia Dini, New Normal, Orang Tua

Full Text:

PDF

References


Agustien Lilawati. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi Abstrak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549–558. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630

Anhusadar, L. O. (2021). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak Usia Dini di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 463–475. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.555

Ayun, Q. (2016). Dalam Membentuk Perkembangan Kepribadian Anak: Perspektif Psikologi Perkembangan Islam. Attarbiyah, 26, 91–118. https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v26.91-118

Bahri, S., & Arafah, N. (2020). Analisis Manajemen Sdm Dalam Mengembangkan Strategi Pembelajaran Di Era New Normal. Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 20–40.

Fitri, M. (2020). Pengaruh Emergency Remote Learning Untuk Melihat Motivasi Belajar Anak Usia Dini. 2(2), 68–82.

Habibi, A. (2020). Normal Baru Pasca Covid-19. Journal.Uinjkt.Ac.Id, 4(1), 197–202. https://doi.org/10.15408/adalah.v4i1.15809

Hamidah. (2020). EDUKASI PERLINDUNGAN ANAK DENGAN MODEL PEMBELAJARAN ASSURANCE- RELEVANCE-INTEREST-ASSESSMENT-SATISFACTION: ERA NEW NORMA. Abdimas Siliwangi, 03(02), 388–403. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22460/as.v3i2p%25p.4898

Hasiana, I. (2020). Peran Keluarga dalam Pengendalian Perilaku Emosional pada Anak Usia 5-6 Tahun. Child Education Journal, 2(1), 24–33. https://doi.org/DOI : 10.33086/cej.v2i1.1538

Ifat Fatimah Zahroh, F. D. T. S. (2019). Metode Perlibatan Keluarga Dalam Penerapan Pendidikan Sosial dan Finansial Di PAUD. Jurnal Thufula, 7(2). https://doi.org/10.21043/thufula.v7i2.5970

Ihsani, I., & Santoso, M. B. (2020). Edukasi Sanitasi Lingkungan Dengan Menerapkan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Pada Kelompok Usia Prasekolah Di Taman Asuh Anak Muslim Ar-Ridho Tasikmalaya. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 6(3), 289. https://doi.org/10.24198/jppm.v6i3.22987

Istina Rakhmawati. (2015). Peran Keluarga Dalam Pengasuhan Anak. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21043/kr.v6i1.1037

Karen Bluth & Robert G. Wahler. (2011). Does Effort Matter in Mindful Parenting? Mindfulness, 2(3), 175–178. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s12671-011-0056-3

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2017a). Menjadi Orang Tua Hebat Untuk Keluarga dengan Anak Usia Dini. In My Hero, 98(25).

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2017b). Waktu Berkualitas Bersama Anak. Sahabatkeluarga.Kemdikbud.Go.Id. Sahabatkeluarga.Kemdikbud.Go.Id.

Kurniati, E., Nur Alfaeni, D. K., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.541

Mutia Ulfah, N. (2020). Peran Keluarga dalam Konsep Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Aulad: Journal on early Childhood, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.45

Nanggala, A. (2020). Peran Generasi Muda Dalam Era New Normal. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, XV(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33061/j.w.wacana.v%25vi%25i.3827

Nur Hazizah. (2020). Leadership Headmaster in Improving the Quality of PAUD in The New Normal Period. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8(2), 142–146. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i2.109155

Nurmahmudah, E., Puspitasari, T., & Agustin, I. T. (2018). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Pada Anak Sekolah. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 46–52. https://doi.org/10.35568/abdimas.v1i2.327

Permenkes. (2020). Peraturan Pemerintah Nomor 21 Tahun 2020 tentang Pembatasan Sosial Berskala Besar Dalam Rangka Percepatan Penanganan Corona Virus Disease 2019 (COVID-19).

Rahman, S., & Bahar, T. (2020). COVID-19: The New Threat. International Journal of Infection, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.5812/iji.102184

Ramakrishnan, V. S., Kim, Y. K., Yung, W., & Mayur, P. (2020). ECT in the time of the COVID-19 pandemic. Australasian Psychiatry: Journal Sage, 00(0), 1–3. https://doi.org/10.1177/1039856220953705

Ratih Kemala Ardiati. (2018). Peran Orang Tua Dalam Perkambangan Kepribadian Anak Usia Dini. SCHOULID: Indonesian Journal of School Conseling, 3(3), 73–79. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v1i1.769

Rohita. (2021). Pengenalan Covid-19 pada Anak Usia Prasekolah : Analisis pada Pelaksanaan Peran Orangtua di Rumah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 315–326. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.528

Safitri, H. I., & Harun. (2021). Membiasakan Pola Hidup Sehat dan Bersih pada Anak Usia Dini Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 385–394. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.542

Sari, D. A., Mutmainah, R. N., Yulianingsih, I., & Astari, T. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Kesiapan Ibu Bermain Bersama Anak Selama Pandemi Abstrak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 476–489. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548

Sholihul Hakim, Mimi Mulyani, Sukron Mazid, R. F. (2020). Aktualisasi Kebhinekaan Era New Normal di Lingkungan Pendidikan Tinggi. Jurnal Kalacakra, 01, 32–40.

Sita Oktaviani. (2017). PERANAN ORANG TUA TERHADAP UPAYA PERLINDUNGAN KESEHATAN REPRODUKSI DI DESA MARGOYOSO KECAMATAN SUMBEREJO KABUPATEN TANGGAMUS LAMPUNG. Jurnal Kultur Demokrasi, 6(6), 9–15.

Taubah, M. (2016). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam. Mufatihatut Taubah (Dosen STAIN Kudus Prodi PAI). JUrnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 109–136.

Trisnawati, W. (2021). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823–831. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710

WIJOYO, H., & INDRAWAN, I. (2020). Model Pembelajaran Menyongsong New Era Normal Pada Lembaga Paud Di Riau. JS (Jurnal Sekolah) Universitas Negeri Medan, 4(3), 205–212. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/js.v4i3.18526

Yessy Nur Endah Sary. (2021). Cara Asuh Nenek pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 327–333. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.585

Zahrok, S., & Suarmini, N. W. (2018). Peran Perempuan Dalam Keluarga. IPTEK Journal of Proceedings Series, 0(5), 61. https://doi.org/10.12962/j23546026.y2018i5.4422




DOI: https://doi.org/10.15575/japra.v4i1.11293

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal) licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0
Copyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung

INDEXING IN: 

 

   


Editorial Office:

Jurusan Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Tarbiyah dan Kegurua, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan Soekarno-Hatta, Cimencrang, Gedebage
Kota Bandung, Jawa Barat 40292