PROFILE OF EARTHQUAKE DISASTER LITERACY IN DISASTER MITIGATION UNDERSTANDING AND ABILITY TO STUDENTS IN KUNINGAN
DOI:
https://doi.org/10.15575/jotalp.v7i2.16430Keywords:
Disaster mitigation, scientific literacy, earthquakesAbstract
References
Atmojo, T., Rochman, C., & Nasrudin, D. (2018). Profil Literasi Konsep Fisika Peserta Didik pada Mitigasi Bencana Hujan Es Antapani. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 188–195. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v6i2.1171
Fadilah, M., Permanasari, A., Riandi, R., & Maryani, E. (2020). Analisis Karakteristik Kemampuan Literasi Sains Konteks Bencana Gempa Bumi Mahasiswa Pendidikan IPA pada Domain Pengetahuan Prosedural dan Epistemik. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 4(1), 103–119. https://doi.org/10.24815/jipi.v4i1.16651
Fan, X., Scaringi, G., Korup, O., West, A. J., van Westen, C. J., Tanyas, H., Hovius, N., Hales, T. C., Jibson, R. W., Allstadt, K. E., Zhang, L., Evans, S. G., Xu, C., Li, G., Pei, X., Xu, Q., & Huang, R. (2019). Earthquake-Induced Chains of Geologic Hazards: Patterns, Mechanisms, and Impacts. Reviews of Geophysics, 57(2), 421–503. https://doi.org/10.1029/2018RG000626
Hidayat, N., & Santoso, E. W. (1997). Gempa Bumi dan Mekanismenya. Alami: Jurnal Teknologi Reduksi Risiko Bencana, 2(3), 195598.
Husein S. (2016). Bencana Gempabumi. Proceeding of DRR Action Plan Workshop, DRR Action Plan Workshop: Strengthened Indonesian Resilience: Reducing Risk from Disasters, 1–10. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1112.6808
Labudasari, E., & R, E. (2020). Literasi Bencana Di Sekolah: Sebagai Edukasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Kebencanaan. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(1), 41–48. https://doi.org/10.17509/md.v16i1.22757
Marlyono, S. G., Pasya, G. K., & Nandi. (2016). Peranan Literasi Informasi Bencana Terhadap Kesiapsiagaan Bencana Masyarakat Jawa Barat. Gea. Jurnal Pendidikan Geografi, 16(2), 116–123. https://doi.org/10.17509/gea.v16i2.4491
Murtianto, H. (2016). Potensi Kerusakan Gempa Bumi Akibat Pergerakan Patahan Sumatera Di Sumatera Barat Dan Sekitarnya. Jurnal Geografi Gea, 10(1). https://doi.org/10.17509/gea.v10i1.1667
Nugroho, S. C. (2019). Pusat Studi Gempa Bumi Di Kabupaten Bantul. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Rochman, C., Nasrudin, D., Muslim, & Hermita, N. (2017). Characteristics of the ability of physics concept in enrichment teaching materials of natural and mineral resources (NMRs) literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 252–256. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i2.9482
Sasma, N., & Fauzi, A. (2020). Analisis kesesuaian materi fisika sma dengan materi gempa bumi. Pillar of Physics Education, 13(1).81–88. http://dx.doi.org/10.24036/8196171074
Simanjuntak, A. V. ., & Olymphia, O. (2017). Perbandingan Energi Gempa Bumi Utama dan Susulan (Studi Kasus : Gempa Subduksi Pulau Sumatera dan Jawa). Jurnal Fisika FLUX, 14(1), 19. https://doi.org/10.20527/flux.v14i1.3776
Subagia, I. W. (2015). Pelatihan Mitigasi Bencana Alam Gempa Bumi Pada Siswa Sekolah Dasar Negeri 1 Pengastulan Kecamatan Seririt Kabupaten Buleleng Bali. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 4(1), 585–598. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v4i1.4916
Sungkawa, D. (2016). Dampak Gempa Bumi Terhadap Lingkungan Hidup. Jurnal Geografi Gea, 7(1). https://doi.org/10.17509/gea.v7i1.1706
Zakwandi, R., Rochman, C., Nasrudin, D., Yuningsih, E. K., & Putra, S. (2018). Profil Literasi Fisika Siswa Madrasah Terhadap Mitigasi Bencana Erosi Batang Sinamar. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 47. https://doi.org/10.29240/bjpi.v3i1.279
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Journal of Teaching and Learning Physics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License



