ANALISIS KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA ONLINE SHOPPING SELAMA BULAN RAMADAN: STUDI KASUS PADA KONSUMEN MUSLIM DI INDONESIA


Mayang Manguri Rahayu(1*), Rima Wahyudyanti(2), Andyan Pradipta Utama(3), Aisyah Rahmawati(4), Maryati Maryati(5)

(1) Universitas Islam Syekh Yusuf Tangerang, Indonesia
(2) Universitas Islam Syekh Yusuf Tangerang, Indonesia
(3) Universitas Mercu Buana, Indonesia
(4) Institut Transportasi dan Logistik Trisakti, Indonesia
(5) STAI Pelita Nusa Bandung Barat, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to explore the factors that influence the purchasing decisions of Muslim consumers in Indonesia during the month of Ramadan on online shopping platforms. This study uses a qualitative approach and case studies to collect data from respondents who meet the research criteria. The data collection method used is in-depth interviews and observations, which are conducted online and offline. Respondents consist of Muslim consumers and online store owners who buy and sell online during the month of Ramadan in Indonesia. The results of the study show that factors such as cultural, social, personal, and role & status factors influence the purchasing decisions of Muslim consumers in Indonesia during the month of Ramadan on online shopping platforms. The practical implication of this research is to provide useful information for e-commerce industry players to understand the preferences of Muslim consumers in Indonesia during the month of Ramadan and improve the consumer's shopping experience on online shopping platforms.


Keywords


Purchase Decision, Online Shopping, Muslim Consumers.

Full Text:

PDF

References


Adhitya, W. R. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Online Mahasiswa Di Kota Medan Pada Aplikasi Shopee. Accumulated Journal (Accounting and Management Research Edition), 3(2), 142-161.

Damayanti, A. (2020). Analisis Mekanisme Reseller dan Dropshipper dalam Bisnis Online Perspekstif Ekonomi Islam (Studi Kasus di Ulfa Hijab Store Tulungagung). EKSYAR: Jurnal Ekonomi Syari'ah & Bisnis Islam (e-Journal), 7(2), 74-97.

Erpiyana, M., Margahana, H., & Junaidi, M. (2018). Analisis Implementasi Aplikasi Electronic Commerce Pada Meli Cake Berbasis Web Mobile Dengan Konsep Business to Consumer. Jurnal Signaling, 7(2), 52-59.

Fauziah, F. (2020). Strategi komunikasi bisnis online shop “shoppe” dalam meningkatkan penjualan. Abiwara: Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis, 1(2), 45-53.

Fitrah, M. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. Jejak Publisher.

Harahap, D. A. (2018). Perilaku belanja online di Indonesia: Studi kasus. JRMSI-Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 9(2), 193-213.

Irawati, R., & Prasetyo, I. B. (2021). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan dan Mempertahankan Bisnis di Masa Pandemi (Studi pada UMKM Makanan dan Minuman di Malang). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 6(2), 114-133.

Jamaludin, A., Arifin, Z., & Hidayat, K. (2015). Pengaruh promosi online dan persepsi harga terhadap keputusan pembelian. Jurnal Administrasi Bisnis, 21(1).

Juwariyah, S. (2016). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Busana Muslim (Studi Pada Masyarakat Kudus Belanja di Toko Zoya Sebagai Franchise Merek Zoya di Kab. Kudus) (Doctoral Dissertation, STAIN Kudus).

Kholidah, N. (2018). Implementasi Pemahaman Konsumsi Islam Pada Perilaku Konsumen Muslim (Studi Kasus Pada Mahasiswa Prodi Ekonomi Islam Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Muhammadiyah Pekalongan). Neraca, 14(1), 1-19.

Kotler, (2015). Manajemen Pemasaran Edisi Milenium. Jakarta: Prehalindo

Rachmadi, K. R., Arifin, R., & Taqwiem, A. (2021). Perilaku belanja online konsumen terhadap Black Friday dan acara flash sale di Thanksgiving holiday selama pandemi covid-19 di Indonesia: Minat dan pembelian. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 12(1), 59-76.

Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.

Rumondang, A., Sudirman, A., Sitorus, S., Kusuma, A. H. P., Manuhutu, M., Sudarso, A., ... & Arif, N. F. (2020). Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen. Yayasan Kita Menulis.

Saputra, H. (2020). Zakat sebagai sarana bantuan bagi masyarakat berdampak Covid-19. Al-Ijtimai: International Journal of Government and Social Science, 5(2), 161-175.

Sawlani, D. K. (2021). Keputusan Pembelian Online: Kualitas Website, Keamanan dan Kepercayaan. Scopindo Media Pustaka.

Setiadi, N. J. (2015). Perilaku Konsumen: edisi revisi. Kencana.

Siregar, L. Y., & Nasution, M. I. P. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Terhadap Peningkatan Bisnis Online. HIRARKI: Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 2(1), 71-75.

Suharman, B., & Sari, W. (2022). Analisis Perbandingan Sebelum dan Sesudah Onlineshop Terhadap Volume Penjualan Pada Toko Kenko Fashion Takengon Kabupaten Aceh Tengah. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 4(2), 81-94.

Sula, M. S., & Kartajaya, H. (2006). Syariah marketing. Bandung: Mizan Pustaka.

Sumarwan, U. (2019). Riset Pemasaran dan Konsumen Seri 2. Bogor: IPB Press.




DOI: https://doi.org/10.15575/jim.v4i1.24999

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 
 
 Lisensi Creative Commons
View My Stats