Pendampingan Sinonim Antonim Homonim Homophone Bahasa Inggris Terhadap Siswa SMP Muhammadiyah 7 Gondang Nganjuk
DOI:
https://doi.org/10.15575/jak.v7i2.37855Keywords:
pendampingan, antonim, sinonim, bahasa Inggris, siswa SMP Muhammadiyah 7 NganjukAbstract
Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman dan penggunaan sinonim, antonim, homonim, dan homofon dalam bahasa Inggris di kalangan siswa di SMP Muhammadiyah 7 Gondang, Nganjuk. Pendekatan yang digunakan melibatkan metode pengajaran interaktif, pembelajaran kontekstual, dan pemanfaatan teknologi untuk menciptakan lingkungan belajar yang menarik dan efektif. Metode yang diterapkan meliputi pembelajaran berbasis proyek, aktivitas kolaboratif, permainan edukatif, dan penggunaan alat digital seperti Quizlet dan Duolingo. Intervensi ini menghasilkan peningkatan signifikan dalam kemampuan siswa untuk mengidentifikasi, memahami, dan menggunakan unsur-unsur linguistik ini dengan benar. Evaluasi menunjukkan bahwa siswa mampu mengenali dan menerapkan sinonim, antonim, homonim, dan homofon dalam kalimat dan teks dengan lebih baik. Produk pembelajaran nyata seperti kamus mini dan poster edukatif menunjukkan pemahaman dan kreativitas siswa. Hasil utama mencakup peningkatan keterampilan membaca, menulis, dan berbicara, peningkatan motivasi dan minat dalam belajar bahasa Inggris, serta peningkatan kolaborasi dan kreativitas siswa. Studi ini merekomendasikan penggunaan metode interaktif dan kontekstual secara berkelanjutan, integrasi teknologi yang lebih intensif, dan evaluasi berkala untuk menjaga dan mengembangkan keterampilan bahasa siswa. Hasilnya, program ini secara efektif meningkatkan kemahiran siswa dalam Sinonim, Antonim, Homonim, dan Homonim dalam bahasa Inggris. Program ini juga berkontribusi pada hasil program, yang meliputi peningkatan pemahaman kosakata, peningkatan keterampilan homonim dan identifikasi Homonim, peningkatan kemahiran berkomunikasi, peningkatan minat belajar bahasa Inggris, evaluasi hasil belajar, dan terciptanya landasan yang kuat untuk mengajar di masa mendatang. Abstract This study aims to improve the students at SMP Muhammadiyah 7 Gondang, Nganjuk's comprehension and usage of sinonim, antonim, homonim, and homofon in English. The strategy combines technology, contextual learning, and interactive teaching techniques to produce an interesting and productive learning environment. Methods included project-based learning, collaborative activities, educational games, and the use of digital tools like Quizlet and Duolingo. The intervention led to significant improvements in students' abilities to identify, understand, and use these linguistic elements correctly. Evaluations indicated that students could better recognize and apply synonyms, antonyms, homonyms, and homophones in sentences and texts. Creating tangible learning products, such as mini dictionaries and educational posters, demonstrated students' understanding and creativity. Key outcomes included enhanced reading, writing, and speaking skills, increased motivation and interest in learning English, and improved student collaboration and creativity. The study recommends continued use of interactive and contextual methods, greater integration of technology, and regular evaluations to sustain and further develop students' language skills. In conclusion, the mentorship program effectively improved the students' command of English synonyms, antonyms, homonyms, and homophones, contributing to the results of this program are increased vocabulary understanding, the ability to identify homonyms and homophones, increased communication skills, interest in learning English, evaluation of learning outcomes, increased overall language skills and building a strong foundation for future learning.References
Damayanti, W., Fuadin, A., & Rozak, R. W. A. (2023). Analisis Dan Redesain Rps Berbasis Riset Untuk Meningkatkan Kemampuan 6c Mahasiswa Pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Semantik, 12(2), 251–264.https://doi.Org/10.22460/Semantik.V12i2.P251-264
Gusdian, R. I., & Abidasari, E. (2024). Pembentukan Dan Pendampingan Digital English Club Di Sekolah Dasar. Jurnal Abdinus : Jurnal Pengabdian Nusantara, 8(1), Article 1. https://doi.Org/10.29407/Ja.V8i1.20017
Laksono, P. J., Wigati, I., Pratiwi, R. Y., & Suci, R. P. W. (2023). Pendampingan Perencanaan Pembelajaran Abad 21: 4c, Ppk, Literasi, Higher Order Thinking Skill Di Madrasah. Al-Khidmat, 6(2), Article 2. https://doi.Org/10.15575/Jak.V6i2.23691
Novaria, R., Pakpahan, E. M., Setiawati, I., Chusna, P. A., & Deiniatur, M. (2024). Duolingo Sebagai Alat Pedagogis Digital: Mendorong Pengembangan Kosakata Bahasa Inggris Pada Siswa Smk. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), Article 1. https://doi.Org/10.31004/Cdj.V5i1.25558
Nurhajati, D. (2020). Pelatihan Pembelajaran Bahasa Inggris Sd Ramah Anak. Jurnal Abdinus : Jurnal Pengabdian Nusantara, 4(1), https://doi.Org/10.29407/Ja.V4i1.14275
Ramadhianti, A., Somba, S., & Rosyada, A. (2023). Pelatihan Penggunaan Media Flash Card Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Taman Belajar Ar Raihan. Jurnal Abdinus : Jurnal Pengabdian Nusantara, 7(1), Article 1. https://doi.Org/10.29407/Ja.V7i1.18562
Salisah, S. K., Darmiyanti, A., & Arifudin, Y. F. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di Era Digital Tinjauan Literatur. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), https://doi.Org/10.47945/Alfikr.V10i1.378
Sudjatnika, T., & Saehu, A. (2023). Model Pendampingan Pembudayaan Pendidikan Karakter Melalui Bahasa Dan Moderasi Beragama Di Kecamatan Ciparay. Al-Khidmat, 6(1), https://doi.Org/10.15575/Jak.V6i1.20894
Syafii, M. L., Kusnawan, W., & Syukroni, A. (2020). Penumbuhkembangan Motivasi Guru Madrasah Tsanawiyah Mambaul Ulum Perdana Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Berdikari: Jurnal Inovasi Dan Penerapan Ipteks, 8(2). https://doi.Org/10.18196/Bdr.8281
Syafii, M. L., Sugianto, A., & Cendriono, N. (2019). Pendampingan Pelaksanaan Disiplin Bahasa Dengan Pendekatan Logic Consequence Di Pondok Modern. Jurnal Abdinus : Jurnal Pengabdian Nusantara, 3(1), 55. https://doi.Org/10.29407/Ja.V3i1.13553
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Open Access
Journal Al-Khidmat is a national peer-reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of Community Engagement.
This journal provides immediate open access to its content that making research published in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply the article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published.Â
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.