Integration of Tarekat teachings in the Islamic education curriculum: a case study at the Miftahul Huda Gading Islamic Boarding School in Malang


Kamas Wahyu Amboro(1*)

(1) Universitas Islam Malang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Islamic education in Indonesia is closely related to pesantren. Islamic boarding schools in Indonesia have varied styles. almost all pesantren have tasawuf values but not all pesantren teach tarekat. Even though the tarekat is something that becomes the teachings of Sufism. So that research on the integration of tarekat in the education curriculum is very important to study to find out how the integration of tasawuf is in the Islamic education curriculum. The approach used in this study is a qualitative approach. The data collection technique in this study was carried out with documentation and the data analysis technique used in this research was the Miles and Huberman model. The results of this study are that the tarekat taught in this pesantren is the qodiriyah wa Naqsabandiyah tarekat, there is formal and non-formal education, and there is integration of the tarekat's teachings into the Islamic education curriculum. Teaching tarekat is carried out outside of formal learning such as sunnah recitation, dhikr 165 times after obligatory prayers, khususiyah and manaqiban.

 

Pendidikan islam di Indonesia sangat erat kaitannya dengan pesantren. Pesantren di Indonesia memiliki corak yang variatif. hampir semua pesantren memiliki nilai-nilai tasawuf tetapi tidak semua pesantren mengajarkan tarekat. Padahal tarekat merupakan sesuatu hal yang menjadi ajaran tasawuf. Sehingga penelitian tentang Integrasi tarekat dalam kurikulum Pendidikan menjadi sangat penting diteliti untuk mengetahui bagaimana Integrasi tasawuf dalam kurikulum pendidikan islam. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalan pendekatan kualitatif, Teknik pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan dengan dokumentasi dan Teknik analisis data yang digunakan dalam penilitian ini adalah model Miles dan Huberman. Hasil dari penelitian ini bahwa tarekat yang diajarkan dipesantren ini adalah tarekat qodiriyah wa Naqsabandiyah, terdapat Pendidikan formal dan non formal, serta terjadi integrasi Ajaran tarekat dalam kurikulum Pendidikan islam. Pengajaran tarekat dilaksanakan diluar pembelajaran formal seperti pengajian sunnah, dzikir 165 kali setelah solat wajib, khususiyah dan manaqiban.


Keywords


Curriculum; Islamic Education; Tarekat

Full Text:

PDF

References


Abdul Kadir Riyadi. (2016). Arkeologi Tasawuf: Melacak Jejak Pemikiran Tasawuf dari Al-Muhasibi hingga Tasawuf Nusantara. Mizan Pustaka.

Abdurahman, D. (2018). Islam, Sufism, and Character Education in Indonesia History. TAWARIKH, 9(2), 159–176. https://doi.org/10.2121/TAWARIKH.V9I2.1013

Almu’tasim, A. (2019). Konsep Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Perspektif Prof. Dr. Muhaimin, MA. Pena Islam Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 54–67. https://ejournal.uluwiyah.ac.id/index.php/pena/article/view/109

Anita, A., Hasan, M., Warisno, A., Anshori, M. A., & Andari, A. A. (2022). Pesantren, Kepemimpinan Kiai, dan Ajaran Tarekat sebagai Potret Dinamika Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(3), 509–524. https://doi.org/10.37680/SCAFFOLDING.V4I3.1955

Candra Hermawan, Y., Iffah Juliani, W., Widodo, H., & Ahmad Dahlan Yogyakarta, U. (2020). KONSEP KURIKULUM DAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 34–44. https://doi.org/10.22373/JM.V10I1.4720

Hasan, M. (2021). PRINSIP MODERASI BERAGAMA DALAM KEHIDUPAN BERBANGSA. JURNAL MUBTADIIN, 7(02), 110–123. http://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/104

Hasyim, M. (2018). EPISTEMOLOGI ISLAM (BAYANI, BURHANI, IRFANI). Jurnal Al-Murabbi, 3(2), 217–228. https://doi.org/10.35891/AMB.V3I2.1094

HM. Shibul Kahfi. (2019). Lentera Kehidupan dan Perjuangan Kiai Yahya (V). Inteligensia Media.

Idrus Latif. (2020). PESANTREN, KYAI DAN TAREKAT (Potret Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia). Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 6(2). https://doi.org/10.35673/AJDSK.V6I2.1160

John W. Creswell. (2021). Research Deisgn (V). Pustaka Pelajar.

Muhaimin. (2012). Pemikiran dan Aktualisasi Pengembangan Pendidikan Islam. Rajawali Press.

Muhammad Nursamad Kamba. (2018). Kidz Zaman Now Menemukan Kembali Islam. Pustaka IIMAN.

Nashihin, H., Aziz, N., Adibah, I. Z., Triana, N., & Robbaniyah, Q. (2022). KONSTRUKSI PENDIDIKAN PESANTREN BERBASIS TASAWUF-ECOSPIRITUALISM. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01). https://doi.org/10.30868/EI.V11I01.2794

Nazihah, A., Maulana, I. H., Negeri, I., Gunung, S., & Bandung, D. (2020). Integrasi Tasawuf dan Modernitas dalam Pendidikan Islam Prespektif Fethullah Gulen. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 41–53. https://doi.org/10.31538/TIJIE.V1I1.7

Nur Sayyid Santoso Kristeva. (2012). Manifesto Wacana Kiri. Eye On The Revolution.

Nur Yasin. (2020). Penerapan Nilai-nilai Tasawuf dalam Pembinaan Akhlak Santri pada Pondok Pesantren Miftahul Huda Gading Malang. Al-Musannif, 2(1), 49–68. https://doi.org/10.56324/AL-MUSANNIF.V2I1.37

Rubaidi. (2020). Pengarusutamaan Nilai-nilai Sufisme dalam Pendidikan Islam Indonesia Kontemporer. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 8(1), 21–38. https://doi.org/10.15642/JPAI.2020.8.1.21-38

Sholihah, M., Ma’arif, M. A., & Romadhan, M. S. (2021). KONSELING ISLAM DENGAN DZIKIR TAREKAT QADIRIYAH NAQSABANDIYAH: MENGATASI KEGELISAHAN JIWA DAN BATHIN. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 4(2), 299–317. https://doi.org/10.31943/AFKARJOURNAL.V4I2.143

Sofyan Rofi, Prasetiya, B., & Agus Setiawan, B. (2019). Pendidikan Karakter Dengan Pendekatan Tasawuf Modern Hamka dan Transformatif Kontemporer. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(2), 396–414. https://doi.org/10.30596/INTIQAD.V11I2.2658

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Yulianti, A. (2020). Strategi Integrasi Kurikulum Pesantren Dan Kurikulum Madrasah Terhadap Perkembangan Karakter Peserta Didik. Jurnal Fakultas Ilmu Keislaman Kuningan, 1(1), 1–13. https://www.jurnal.unisa.ac.id/index.php/jfik/article/view/32




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i2.25167

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Kamas Wahyu Amboro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0
Copyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id