Implementation of Expository Learning Model to Enhance Learning Outcome in Islamic Cultural History on the Theme of Hijrah Para Sahabat Nabi SAW to Abyssinia


Hobir Asyari(1*), Inne Marthyane Pratiwi(2)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to improve learning outcomes in Islamic Cultural History (SKI) for fourth-grade students, focusing on the theme of Hijrah Para Sahabat Nabi SAW to Abyssinia. The research method employed is Classroom Action Research (CAR). The study begins with the observation of unsatisfactory learning outcomes and the inability to reach the Minimum Mastery Criteria (KKM). Expository learning method is utilized, starting with material comprehension and viewing short films to enhance understanding. The teacher, aided by colleagues, conducts observations throughout the sessions. Evaluation, both oral and written assignments, is provided, followed by reflective sessions with students to summarize the learning. Numeric assessment is done based on the predetermined KKM standard. If initial results show less than 30% mastery, the process enters Cycle 2, maintaining the same material but with enhanced teaching strategies. If there's still insufficient progress, Cycle 3 is initiated, repeating the process until satisfactory results are achieved, with the aim of ensuring at least 90% of students meet the KKM standard.


References


Ali, Mohammad, 2009, Pendidikan untuk Pembangunan Nasional, Bandung: Imperial Bhakti Utama.

Aqib, Zainal, dan Sujak, 2011, Panduan dan Aplikasi Pendidikan Karakter , Bandung: Yrama Widya.

Azra, Azyumardi, 2012, Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisme di Tengah Tantangan Milenium III, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Fadjar, A. Malik, 1999, Madrasah dan Tantangan Modernitas, Cet.II, Bandung: YASMIN bekerjasama dengan Mizan.

Gunawan, Adi W. , 2008, The Secret of Mindset, Cet. III, Jakarta: Gramedia.

Hakim, Andri , 2010, Hypnosis in Teaching, Cet. II, Jakarta: Visimedia.

Ismuzaroh, S. , 2013, “Penerapan Hipnoteaching Melalui Neuro-Linguistic Programming Dalam Pembelajaran Kimia”, Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, Vol.2 No.2, http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii, hlm. 178-182.

Karwati, Euis, dan Donni Juni Priansa , 2013, Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah: Membangun Sekolah yang Bermutu, Bandung: Alfabeta.

Kesuma, Dharma, Cepi Triatna, H. Johar Permana, 2011, Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah, Cet. II, Bandung: Remaja Rosdakarya.

KPAI, 2016, "Rincian Data Kasus Berdasarkan Klaster Perlindungan Anak, 2011-2016", Bank Data Perlindungan Anak, diunduh dari: http://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-per-tahun/rincian-data-kasus-berdasarkan-klaster-perlindungan-anak-2011-2016, diakses tanggal 15 Maret 2018.

Kunandar, 2013, Penilaian Otentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) Suatu Pendekatan Praktis Disertai dengan Contoh, Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Latif, Rodli Abdul, 2013, “Pengaruh Metode Hypnoteaching dalam Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Komunikasi dan Analisis Kritis Siswa di Kelas XI IPA di SMA Negeri 5 Yogyakarta”, Skripsi, Fakultas Sains dn Teknologi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Mulyasa, E. , 2013, Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013, Bandung: Remaja Rosda Karya.

Prastowo, Andi, 23 Mei 2014, “Kebijakan Penilaian Authentik Dan Perbaikan Mutu Pendidikan Di Sekolah/Madrasah Dalam Kurikulum 2013”, Makalah, Disajikan dalam Diskusi Ilmiah Dosen Tetap UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Sidi, Indra Jati, 2003, Menuju Masyarakat Belajar: Menggagas Paradigma Baru Pendidikan Cet. II, Jakarta Selatan: Paramadina bekerjasama dengan Logos Wacana Ilmu.

Suryadi, Ace, 2014, Pendidikan Indonesia Menuju 2025 “Outlook: Permasalahan, Tantangandan Alternatif Kebijakan, Bandung: Remaja Rosakarya.

Tim Penyusun SSI, 2013, Hypno-Energetic, Yogyakarta: Super Success Indonesia (SSI).

UNDP, 2017, Laporan Pembangunan Manusia / Human Development Report 2016: Ringkasan Indonesia, diunduh dari: http://www.id.undp.org/content/dam/indonesia/2017/doc/INS-HDR2016%20indonesia%20summary-final.pdf, diakses tanggal 15 Maret 2018.

Wong, Willy, 2010, Membongkar Rahasis Hipnosis, Cet.II, Jakarta: Visimedia.

Yusuf, Muhammad Ilyas, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendidikan Matematika Realistik Dengan Strategi Hipnosis Materi Himpunan Kelas VII”, http://journal.unikal.ac.id/index.php/lppm/articleview/File210146.pdf, diunduh pada tanggal 1 April 2015, hlm.124-131

Zamroni, 2011, “Strategi dan Model Implementasi Pendidikan Karter di Sekolah” dalam Darmiyati Zuchdi (Ed.), Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik, Yogyakarta: UNY Press.

Zamroni, 2011, Dinamika Peningkatan Mutu, Yogyakarta: Gavin Kalam Utama.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-aulad.v6i3.3130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Department of Primary Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung-Indonesia

Email:
al.aulad@uinsgd.ac.id

Editorial Address:
Jurusan PGMI Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294. 


Creative Commons License
Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education Licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

View My Stats