The Appeal of Modern Retail: Evaluation of Location, Price, and Product Diversity as a Determinant of Consumer Satisfaction
Keywords:
Sharia Compliance, Capital Structure, Speed of Adjustment, Leverage, Indonesia Stock ExchangeAbstract
This study aims to analyze the effect of location, price, and product diversity on customer satisfaction at Alfamart in Bandung Regency. The background of this research is based on the rapid development of modern retail and the importance of marketing factors in maintaining customer satisfaction. Strategic location, competitive pricing, and the provision of diverse products are believed to be important elements in attracting and retaining customers. The research method used is quantitative with a descriptive approach. Data were collected through distributing questionnaires to 210 Alfamart consumer respondents, then analyzed using the Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Version 3.2.9 method. The results showed that partially and simultaneously, the variables of location, price, and product diversity had a significant effect on customer satisfaction. This finding indicates that the more strategic the location of the store, the more affordable the price, and the more diverse the products offered, the higher the level of customer satisfaction. The practical implication of this research is the need for a marketing strategy that focuses on improving store accessibility, adjusting prices to consumer purchasing power, and diversifying products in accordance with local market needs.
References
Ananda, F., Yovitasari, T. Z., Saputra, W., Maharani, A., & Adawiyah, D. R. (2023). Perkembangan Dan Penggunaan E-Commerce Sebagai Salah Satu Dampak Revolusi Industri 4.0 Di Lingkungan Bisnis. Jurnal Pijar, 1(3), 304-314.
Ardiansyah, F., & Aprianti, K. (2020). Pengaruh Keragaman Produk Dan Lokasi Penjualan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Kantin Yuank Kota Bima. BRAND Jurnal Ilmiah Manajemen Pemasaran, 2(2), 163-169.
Arianto, D. P. H., & Satrio, B. (2020). Pengaruh Produk, Harga, Kualitas Pelayanan, Lokasi, Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Kopisae. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (JIRM), 9(6).
Ariyanti, W. P., Hermawan, H., & Izzuddin, A. (2022). Pengaruh harga dan lokasi terhadap kepuasan pelanggan. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 9(1), 85-94.
Asti, E., & Ayuningtyas, E. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan, kualitas produk dan harga terhadap kepuasan konsumen. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 1(01), 1-14.
Azhari, A., Firman, A., Khalik, A., & Oktaviani, A. R. (2023). The Effect of Location, Product Diversity, and Store Atmosphere on Increasing Customer Satisfaction. Advances in Business & Industrial Marketing Research, 1(3), 108-116.
Bahruzen, M., & Nugraha, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat pembelian ulang konsumen pada toko ritel. Jurnal Perspektif Bisnis, 3(1), 33-43.
Ertanto, B. (2024). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Produk Wafer Nabati Di Toko Zaina Di Sampit. Profit: Jurnal Penerapan Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(2), 175-181.
Fathoni, M. R., & Saragih, D. R. U. (2024). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, dan Lokasi terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian di McDonaldS. MIMBAR ADMINISTRASI FISIP UNTAG Semarang, 21(1), 209-228.
Febriansyah, F., & Triputra, G. (2021). Pengaruh harga dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian ulang dengan kepuasan konsumen sebagai variabel intervening. Jurnal Bisnis Darmajaya, 7(1), 70-88.
Ghozali, I. (2015). Structural Equation Modeling, Metode Alternatif dengan Partial Least Square (PLS). Edisi 4. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hair, J.F. et al. (2021) Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLSSEM) Using R, Practical Assessment, Research and Evaluation.
p-ISSN: 2798-8562I e-ISSN: 2798-4834 No.2 (2024)
Hapsari, B. C., & Astuti, S. R. T. (2022). Pengaruh keragaman produk dan promosi penjualan terhadap minat beli ulang di toko online Lazada dengan kepuasan konsumen sebagai variabel intervening. Diponegoro Journal of Management, 11(2).
Izzuddin, A., & Muhsin, M. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 6(1), 72-78.
Kamilla, W. F., & Mariana F, R. A. (2024). Pengaruh Live Streaming Shopping dan Online Customer Review Terhadap Keputusan Pembelian dengan E-Trust Sebagai Variabel Intervening pada Aplikasi Tiktok (Studi Kasus pada Mahasiswa Pengguna TikTok di Universitas Widyatama). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial (JMPIS), 5(5).
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen pemasaran (Edisi ke-15). Jakarta: Erlangga.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2018). Principles Of Marketing (Edisi 15 G). Pearson
Kurniawan, D. D., & Soliha, E. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan pada My Kopi O Semarang. YUME: Journal of Management, 5(1), 348-358.
Nugraha, P. P. (2024). Korelasi Ramalan Joyoboyo Pasar Ilang Kumandange Terhadap Pemasaran Digital di Era Marketing 4.0 Di Indonesia. Bangun Rekaprima, 9(1), 75¬87.
Nurbiyanto, B., Sustiyatik, E., & Laely, N. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran Ritel Terhadap Keputusan Pembelian Dan Hubungannya Dengan Loyalitas Pelanggan Pada Supermarket Xx. RISK: Jurnal Riset Bisnis Dan Ekonomi, 2(1), 54-86.
Pramesti, D. Y., Widyastuti, S., & Riskarini, D. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan, keragaman produk, dan promosi e-commerce terhadap kepuasan konsumen shopee. JIMP: Jurnal Ilmiah Manajemen Pancasila, 1(1), 27-39.
Pramesti, M. A., & Chasanah, U. (2021). Pengaruh kualitas produk dan harga terhadap loyalitas pelanggan dengan kepuasan pelanggan sebagai variabel mediasi. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 14(2), 281-287.
Purwanto, H. (2020). Analisis Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. EKOBIS: Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 8(1), 65-74.
Putri, A. S., Widayati, C. C., & Perkasa, D. H. (2023). Pengaruh Service Quality, Servicescape, Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan Indomaret Drive Thru (Studi Kasus Pada Toko Indomaret Drive Thru Jakarta Barat). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(3), 73-81.
Putri, N. S. E., Khristianto, W., Sos, S., & AB, M. (2023). Pengaruh Cafe Atmosphere, Product Assortment dan Experiential Marketing Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Konsumen Generasi Milenial Fox Coffee Jember). E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 24(2), 172-182.
Ramdhani, D., & Widyasari, S. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Beli Ulang Smartphone Oppo. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(Spesial Issue 3), 1651-1667.
Reza, F., & Silalahi, I. V. (2022). Menyelidiki Peran Dukungan Selebriti Dan Influencer Pada Kinerja Pemasaran Dengan Media Sosial Sebagai Variabel Intervening. ArtComm, 5(1), 29-38.
Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill-building approach (7th ed.). Wiley.
Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta.
Sumowo, S., & Saidah, N. (2023). Pengaruh lokasi, harga dan pelayanan terhadap kepuasan pelanggan pada Stasiun Cafe Balung Jember. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (JME), 2(1), 47-51.
Sundari, A., & Syaikhudin, A. Y. (2021). Manajemen ritel (Teori dan strategi dalam bisnis ritel). Academia Publication.
Susanti, N., Rahmayanti, R., Padmakusumah, R. R., & Susanto, R. (2019). Factors affecting students' financial literation: A study on widyatama university, indonesia. Universal Journal of Educational Research, 7(5), 7-14.
Tjiptono, F. (2019). Manajemen Pemasaran. Andi Publisher.
Vira, D. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(02), 148-154.
Wardhani, F. K., & Dwijayanti, R. (2021). Pengaruh Store Atmosphere dan Keragaman Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan: Studi Pada Pelanggan Coffee Shop Rustic Market Surabaya. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 5(1), 510-521.
Wijayanti, L. S., Setyawati, S. M., & Rahab, R. (2021). Pengaruh E-Security, E-Service Quality Dan E-Trust Terhadap Repurchas Intention Dengan E-Satisfaction Sebagai Variabel Intervening Pada Konsumen Marketplace Di Indonesia. Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Akuntansi, 23(4), 109-121.
Wiyono, W., & Wardhana, I. A. (2021). Analisis Lokasi, Keberagaman Produk, Harga dan Perilaku Konsumen dengan Minat sebagai moderasi terhadap Kepuasan Konsumen Muslim. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 4(2), 1096-1103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Rifky Fauzi, Ryan Kurniawan (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).