Development of Digital Comic Learning Media Based Flipbook to Improve Understanding of the Concept of Mutual Cooperation Lifestyle Material Grade IV SDN Ngeni 05 Blitar District


Nurlaila Allatif(1*), Cindya Alfi(2), Muhamad Fatih(3)

(1) Universitas Nahdlatul ulama Blitar, Indonesia
(2) Universitas Nahdlatul ulama Blitar, Indonesia
(3) Universitas Nahdlatul ulama Blitar, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The aim of this research is to develop learning media, namely flipbook-based digital comics, to improve class IV students' understanding of the concept of mutual cooperation material. The research method uses Research and Development (R&D) research with the ASSURE research model. The instruments used in this research were tests and questionnaires. Tests are used to measure the increase in students' understanding of concepts. Questionnaires are used to measure the validity of media, material, language and product attractiveness. The research results showed an increase in student understanding by 70%. This is proven by the final result of the N-Gain value reaching 0.70 in the “High” category. Meanwhile, the validity results were 80% (material expert), 100% (media expert), 95% (linguist), 87% (product attractiveness).

Keywords


komic digital; flipbook; pemahaman konsep

References


Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Riset & Konsept, 6(2), 351–357.

Fatih, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Puzzle pada Matematika Berbasis Realistik Materi KPK dan FPB. Briliant, 5(2), 348. https://doi.org/10.28926/briliant.v5i2.348

Fatih, M., & Alfi, C. (2021). Pengembangan Monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi sebagai Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar. 5(1), 51–62.

Fatih, M., Alfi, C., Santoso, E., & Novianti, R. D. (2022). Pengembangan Ensiklopedi Pembelajaran PKn Siswa Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar. Jurnal Pendidikan , 6(1), 112. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v6i1.467

Fauziah, A., & Wulandari, S. S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Untuk Pembelajaran Materi Ruang Lingkup Administrasi Kepegawaian. Edukatif , 4(2), 2202–2212. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2363

Ferinda, S. M., Kustiawan, U., Putra, Y. D., & Samawi, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Jojo Siaga untuk Menstimulasi Pemahaman Mitigasi Bencana Gempa Bumi pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Basicedu, volume 8(3), 2218–2230.

Gunawan, P., & Sujarwo. (2022). Pemanfaatan Komik Sebagai Media Pembelajaran Sejarah dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Journal of History Education and Historiography, 6(1), 2022.

Intan Wibianto Putri, Arita Marini, R. S. (2021). Pengembangan E-Komik Pada Pembelajaran IPS Materi Peristiwa Penting Sekitar Proklamasi di Kelas V SD. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 04(2), 117–130.

Mahya, N. Z. (2023). Pengembangan Digital Flipbook Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Gaya Dan Gerak Bagi Siswa Kelas Iv Mi Miftahul Ulum Banjarsari. In Etheses.Uin-Malang.Ac.Id.

Mu’arofah, S., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Media Bilasar Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Adversity Quotient Siswa Kelas IV SDN Umbuldamar Kabupaten Blitar. Pendas, 8(1), 4275–4289. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7701

Narestuti, A. S., Sudiarti, D., & Nurjanah, U. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana, 6(2), 305–317. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3756

Refi, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Tematik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV. IJOEE, 3(2), 11. https://doi.org/10.31000/ijoee.v3i1.4941

S, I. R. K.-K., & Rohani. (2018). Manfaat Media Pembelajaran. 91–96.

Sugiyono. (2022). Buku Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Tresnaningtyas, R. P., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Berbasis Make a Match untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SD. Pendas , 8(1), 6037–6048.

Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(1), 16–23. https://doi.org/10.21831/jorpres.v13i1.12884




DOI: https://doi.org/10.15575/al-aulad.v7i2.38069

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Department of Primary Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung-Indonesia

Email:
al.aulad@uinsgd.ac.id

Editorial Address:
Jurusan PGMI Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294. 


Creative Commons License
Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education Licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

View My Stats