STRATEGI PENGEMBANGAN KOMPETENSI DOSEN
DOI:
https://doi.org/10.15575/isema.v9i1.40553Abstract
References
Anwar, H. (2019). Manajemen Kompetensi Dosen dalam Perguruan Tinggi Islam. Jakarta: Gramedia.
Astuti, W. (2019). "Manajemen Waktu bagi Dosen: Tantangan dan Solusi." Jurnal Sumber Daya Manusia, 6(2), 56-65.
Creswell, J. W. (2016). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Hakim, F. (2020). "Monitoring dan Evaluasi Program Pengembangan Kompetensi Dosen." Jurnal Evaluasi Pendidikan, 4(1), 102-113.
Hasan, A. (2018). "Riset dan Publikasi: Kunci Pengembangan Kompetensi Dosen." Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15(2), 200-215.
Hidayat, A. (2018). Strategi Pengembangan Kompetensi Dosen. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Hidayat, A. (2021). Kompetensi Sosial dalam Pendidikan Tinggi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Khoiriyah, N. (2020). "Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran: Studi Kasus di Sekolah Tinggi." Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(3), 123-136.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mustafa, F., & Syarif, M. (2020). “Kendala dalam Pengembangan Kompetensi Dosen di Perguruan Tinggi Islam.†Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 110-120.
Purnomo, R. (2018). "Pengaruh Sistem Insentif terhadap Motivasi Dosen dalam Pengembangan Kompetensi." Jurnal Riset Pendidikan, 12(3), 150-165.
Rohman, A. (2019). “Kualifikasi dan Kompetensi Dosen di Perguruan Tinggi Indonesia.†Jurnal Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan, 3(1), 33-42.
Sari, D. (2021). Pengelolaan Sumber Daya Manusia di Pendidikan Tinggi Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Sugiyanto, Y. (2022). "Kerja Sama Antarlembaga Pendidikan Tinggi dalam Pengembangan Profesional Dosen." Jurnal Pendidikan Tinggi, 9(3), 99-112.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistyorini, E. (2019). "Pengaruh Pelatihan Profesional terhadap Keterampilan Dosen dalam Pengajaran." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 45-60.
Suparman, D. (2018). Pengembangan Kompetensi Dosen dalam Pendidikan Tinggi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suyanto, A., & Mahfud, M. (2018). Produktivitas Riset Dosen dan Hambatan Implementasi di Perguruan Tinggi Swasta. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Suyanto, A., & Mahfud, M. (2019). Penguatan Kompetensi Riset Dosen dan Implikasinya terhadap Pendidikan Tinggi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Suyatno, J. (2021). "Perencanaan Strategis dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia di Institusi Pendidikan." Jurnal Administrasi Pendidikan, 10(4), 214-225.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Dokumen resmi yang mengatur tentang kualitas dan kompetensi yang harus dimiliki oleh guru dan dosen di Indonesia.
Wahab, M., & Mustikasari, S. (2017). "Tantangan Pendanaan dalam Pengembangan SDM di Pendidikan Tinggi." Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(1), 78-89.
Yusuf, I. (2020). “Pengaruh Penguasaan Teknologi terhadap Kompetensi Pedagogik Dosen.†Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 7(1), 75-85.
Yusuf, I., & Rahman, M. (2020). “Tantangan dan Strategi Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dosen di Era Digital.†Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(2), 50-60.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

