Educational Media Perspectives of the Qur'an and Hadith: Its Development in the Digital Era
DOI:
https://doi.org/10.15575/jipai.v2i1.13226Keywords:
Al-Qur'an Hadith, Digital, Educational MediaAbstract
Education is a basic need for society to achieve progress. In the educational process, learning activities occur, which in this case, require media. The purpose of this study is to discuss the verses of the Qur'an and Hadith regarding Islamic Educational Media. The method in this study uses a literature review. The results of this study explain that in the early days of Islamic education, the Prophet used this educational medium in conveying Islamic teachings to his friends, using the media of the Prophet's behavior, parts of the body, pictures, heaven, and earth, sun and moon, and silk. Along with the times, this educational media was then developed through diagrams, graphs, globes, videos, tapes, power points, and others. From the results of these studies, teachers should continue to innovate educational media using themselves and the natural environment to respond to changing times in the digital era. There are four principles of using media: choosing the right type of media, taking into account the maturity level of students, presenting the media appropriately, and placing the media in the right time, place, and situation.
Pendidikan merupakan kebutuhan pokok bagi masyarakat untuk mencapai kemajuan. Dalam proses pendidikan terjadi kegiatan pembelajaran yang dalam hal ini membutuhkan media. Tujuan dari penelitian ini untuk membahas ayat-ayat Al-Qur’an dan hadis berkenaan dengan Media Pendidikan Islam. Metode dalam penelitian ini menggunakan kajian studi pustaka. Hasil penelitian ini menjelaskan bahwa pada masa awal pendidikan Islam, Rasulullah telah mengaplikasikan media pendidikan ini dalam menyampaikan ajaran Islam kepada para sahabat, dengan menggunakan media perilaku Rasulullah sendiri, anggota badan, gambar, langit dan bumi, matahari dan bulan, dan sutra. Seiring dengan perkembangan zaman, media pendidikan ini kemudian dikembangkan berupa diagram, grafik, globe, video, kaset, power point dan lain-lain. Dari hasil penelitian tersebut, maka guru hendaknya terus melakukan inovasi media pendidikan baik menggunakan dirinya sendiri maupun alam sekitar untuk menjawab perubahan zaman di era digital. Terdapat empat prinsip penggunaan media yaitu memilih jenis media dengan tepat, memperhitungkan tingkat kematangan siswa, menyajikan media dngan tepat, dan menempatkan media di waktu, tempat, dan situasi yang tepat.
References
Ardiyanti, Y. (2016). Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Kunci Determinasi. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 193–202. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8544
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP., 2(1), 586–595.
Efendi, R. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa di SMA Negeri 4 Palembang. Jurnal Pengabdian Sriwijaya, 8(2), 1016–1021. https://doi.org/https://doi.org/10.37061/jps.v8i2.12432
Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1–11.
Fadhli, M. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Kepemimpinan Profetik Dalam Lembaga Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 10(2), 116–127.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Jauhari, M. I. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Jurnal Piwulang, 1(1), 68–81. https://doi.org/10.32478/ngulang.v1i1.155
Kurniawati, W. (2019). Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Mubtadiin, 5(02), 65–77.
Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560–1566.
Musafanah, H. J. S. Q. (2017). Pengembangan Media Koran Melalui Flipbook Berupa E-Book Pada Materi IPA. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 4(2).
Mutma’inah, N., & Ati, S. (2013). Kebutuhan Informasi Masyarakat Desa Hutan Kabupaten Pekalongan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(4), 38–51.
Nasution, S. L., Windari, F., Harahap, S. Z., & Elvina, E. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Online Dalam Pemahaman dan Minat Belajar Mahasiswa pada Bidang Studi Akutansi di FEB Universitas Labuhanbatu. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 8(1), 67–75. https://doi.org/https://doi.org/10.36987/ecobi.v8i1.2063
Nirfayanti, N., & Nurbaeti, N. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom dalam Pembelajaran Analisis Real terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 50–59.
Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 6(2), 97–117. https://doi.org/10.36052/andragogi.v6i2.59
Pringgar, R. F., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Pembelajaran Siswa. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education 5.01, 5(01), 317–329.
Rahmat, H. K. (2019). Mobile Learning Berbasis Appypie sebagai Inovasi Media Pendidikan untuk Digital Natives dalam Perspektif Islam. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 33–50. https://doi.org/https://doi.org/10.34001/tarbawi.v16i1.999
Ramli, M. (2015). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an dan Al-Hadis. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 13(23), 130–154.
Samura, A. O. (2016). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika dan Manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 69–79. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33387/dpi.v4i1.145
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (library research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.15548/nsc.v6i1.1555
Setiawan, A. (2019). Merancang Media Pembelajaran PAI di Sekolah (Analisis Implementasi Media Pembelajaran Berbasis PAI). Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan …, 10(2), 223–240.
Sudjana, N. (2010). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2002). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
Supardi, S. U. S., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1), 71–81. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i1.86
Wahidin, U., & Syaefuddin, A. (2018). Media Pendidikan dalam Prespektif Pendidikan Islam. Edukasi Islam, Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 47–66. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v5i2.556
Ya’cub, M. (2018). Media Pendidikan Perspektif Al Quran Hadits Dan Pengembangannya. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 4(2), 112–126. https://doi.org/10.37348/cendekia.v4i2.60
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).