PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA (LK) BERBASIS INKUIRI TERBIMBING PADA PEMBUATAN TEMPE DAUN SINGKONG

Agung praatama, Tuti Kurniati, sumiyati sa'adah

Abstract


The learning process to be understood requires that learning activities be carried out by practicum so that it has better results. Learning resources and learning media that are capable of supporting practicum are worksheets (LK). The existence of LK provides a considerable influence in the teaching and learning process. This study aims to develop a guided inquiry based LK on making cassava leaf tempeh. To determine the results of the LK validation test and analyze the organoleptic test, the research method used is research and development with a 3D model. The research was conducted at the integrated laboratory of Sunan Gunung Djati UIN Bandung. The research subjects consisted of expert validators, limited test respondents, and organoleptic test panelists. The validation results by three validators are 3.5; 2.9; and 2.9 with an average of 3.11 and a percentage of 86.7%; 73.3%; and 73.3% and rhitung count 0.62 or categorized as valid. The test results are limited to LK at 3.54 and rhitung count 1.61. The organoleptic test results obtained the best treatment of each characteristic, namely the average characteristic of color, texture, aroma, compactness, and highest taste of 3.40; 2.93; 3.17; 3.46; and 4.35 with the best treatment, each d2w1, d1w2, d1w2, d1w2, d2w2. So that it can be concluded as a whole LK that has been compiled and developed in making cassava leaf tempeh including good categories and fulfilling the eligibility criteria can be applied to practicum.

 


Keywords


Worksheet, Guided Inquiry, Tempe Cassava Leaf

References


Aris, F., Fida, r. dan Herlina, F. 2014. Kelayakan Teoritis Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Pengolahan Limbah. Jurnal Bioedu 3(3): 431-436

BSNP. 2006. Naskah Akademik Instrumen Penliaian: Buku Teks Pelajaran Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.

Hanifah, Dhani. 2015. Fermentasi Singkong Menggunakan jamur Phanarechaete chrysosporium. Skripsi. FST. UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Maridi, F., Su’aidy, M., Dasna. I. W. 2013. Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 5 Malang pada Materi Pokok Koloid. Jurnal UM, 1-11.

Mawaddah, Liqa. 2011. Pengaruh Lama Waktu Penyimpanan Terhadap Kualitas Fisik dan Organoleptik Tempe Kedelai (Soja Max L.) Skripsi. STAIN Palangkaraya.

Ni’mah, Saidatun. 2016. Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Kependidikan. STIKP PGRI Banjarmasin. Vol. 11 No 2 (2016) 60-65. ISSN : 0216-7433.

Nuraifah, Ivi. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Identifikasi Senyawa Alkaloid dalam Ekstrak Kulit Pisang. Skripsi. FTK. UIN Sunan Gunung Djati. Bandung.

Nurhafizah, dkk. 2017. Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berbasis Inkuiri Pada Materi Sel Kelas XI MA Raudhatul Firdaus Kubu Raya. Jurnal Bioeducation, Vol. 4. No. 1. Februari 2017.

Nurlaila, Farida. 2016. Pengembangan Buku Pengayaan Matakuliah Bioteknologi Berbasis Kedalaman Materi Pada Mahasiswa Semester VII Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Biologi. Universitas Nusantara PGRI Kediri. ISBN: 978-602-0951-11-9

Rizkyana, Ainu. 2014. Pengembangan LKS Berbasis Inkuiri Pada Materi Sistem Pernapasan Di Kelas XI SMA Negeri 4 Pekalongan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. FPMIPA UNNES. 2 (2): 1-6.

Rohaeti, E., dkk. 2009. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Mata Pelajaran Sains Kimia untuk SMP. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Rokhimawan, M.A. 2016. Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Keterampilan Proses. Disertasi. Program Doktor Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Santoso. 2005. Teknologi Pengolahan Kedelai. Malang: Fakultas Pertanian Universitas Wdyagma.

Sri W., Ni Kadek. 2014. Pengaruh Penggunaan Daun Singkong (Manihot esculenta Crantz) Sebagai Substrat Pembuatan Tempe Terhadap Daya Terima Konsumen dan Pengembangannya Sebagai Bahan Praktikum Mikrobiologi. Artikel. FKIP Universitas Mataram. Tidak Diterbitkan

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan, Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

.Wicaksono, D.P., Kusmayadi, T.A., dan Usodo, B. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbahsa Inggris Berdasarkan Teori Kecerdasan majemuk (Multiple Intelligences) Pada Materi Balok dan Kubus untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 2 (5) : 534-549. ISSN: 2339-1685.

Yulyanti, Eka. 2014. Fermentasi Ampas Tahu dengan Rhizopus oligosporus untuk meningkatkan Kualitas Ampas Tahu Sebagai Bahan baku Pakan Ikan. Skripsi. Prodi Pendidikan Biologi. FKIP. Universitas Muhammadiyah Purwokerto




DOI: https://doi.org/10.15575/bioeduin.v9i2.5889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:
 

Department of Biology Education

Third floor, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training Building.

Jl. Cimencrang, Panyileukan, Bandung, Jawa Barat 40292

Contact Person : +6281394919121

 

 

View My Stats