PENGEMBANGAN KARTU GAMES MAKE A MATCH BERBASIS QR CODE UNTUK MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA


Triska Riyanti(1*), Tri wahyu agustina(2), Hadiansah Hadiansah(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the response of the developed media, the influence of the media on students and to analyze the media that reads the media on the human results system material. The method used is R&D (Research and Development), with 3-D stages (Define, Design, and Development). The instruments used included validation test sheets for playing cards, making matches based on QR Code, pretest, posttest and questionnaire questionnaires. The main characteristic of this media is in the form of text hidden in the QR Code, and given a 2D image on each card, the card media developed is 79% valid so it is suitable for use as a learning medium. Based on the results of data analysis on the game card media validation questionnaire, the match was based on the QR Code, the acquisition of an N-Gain value of 0.56 criteria was moderate. The results of student trials on the media obtained an average value of 89.00% is categorized as valid and good enough to be used as learning media.

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatakan karakteritik baru dari media yang di kembangkan dan media ini juga dikembangkan untuk mengetahui pengaruhnya terhadap perkembangan kognitif siswa. Pada penelitian ini menggunakan metode R&D (Research and Development), dengan tahapan 3-D (Define, Design, dan Development). Perangkat instrumen dalam penelitian ini menggunakan lembar uji validasi media, lembar soal test dan angket kendala. Ciri khas atau yang menjadi karakteristik dari media ini adalah tulisan yang disimpan didalam QR Code berGambar 2D dalam setiap desain kartunya, hasil analisis media yang dikembangkan sebesar 79% valid dan layak digunakan sebagai media pembelajaran. Berdasarkan hasil analisis data terhadap angket validasi media diperoleh nilai N-Gain sebesar 0,56 dengan kriteria sedang. Hasil uji coba siswa terhadap media didapatkan hasil rata-rata nilai 89,00 % dikategorikan valid dan cukup baik untuk dijadikan media pembelajaran.


Keywords


Media Development, Reproductive System, Cognitive.

References


Ariani, Ayuni. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Penguasaan Konsep Sistem Reproduksi Siswa SMA. Universitas Pendidikan Indonesia : Bandung.

Enterprise. J. (2012). Buku Pintar Blackberry . Jakarta : PT Gramedia.

Helsper, E. dan Eynon, R.(2009). Digital natives: where is the evidence. British educational research journal. pp. 1-18..

Munir. (2015). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Nasution. (2015). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

OECD. (2016). Country Note: Indonesia. Program for international student assessment (PISA) Resul from PISA 2015. Di unduh pada 25 agustus 2020, dari https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Indonesia.pdf

Ramdhani, R., Hasanudin., A.M.D. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Konsep Reproduksi Manusia Kelas XI IPA SMA Unggul Ali Hasjmy Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Biologi, 1, (1): 1-9

Ramous, F. Z. Santoso, H., & Agung, W. P. (2013). Mengamankan single identity number (SIN) menggunakan QR code dan sidik jari. Internet Working Indonesia Journal, 2(2), 17-20.

Sa’dun, Akbar. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Ucak, E. (2019). Teaching Materials

Utami, Majidah dan Dian Febrinal. (2015). Pengembangan Media Berbasis Macromedia Flash Pada Materi Tabung Untuk SMP Kelas IX. Pada jurnal IPTEKS Terapan Research of Applied Science and Education V.10.i2 (95-102) ISSN: 1979-9292,

Yee Mei Heong, Widad Binti Othman, Jailani Bin Md Yunos, (2011), The Level of MarzanoHigher Order Thinking Skills Among Technical Education Students. International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 1, No. 2, July 2011




DOI: https://doi.org/10.15575/bioeduin.v11i1.12195

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats